Forstærke savhuller i bjælkelag?

Hej, jeg planlægger at udnytte min 1 sal. Der skal lavet et nyt bjælkelag med 245 mm C24 træ, hvilket er fint nok, men det skal gå på tværs af nogle bjælker som holder loftet til underetagen og det vil så være ca. 40 cm tykt hele denne konstruktion. Hvordan kan jeg minimere dette? Jeg kan jo ikke bare save løs for at få det til at passe, med mindre jeg forstærker bjælkerne på en eller anden måde.

Hvordan ville man gøre dette for at få den "tyndeste" etageadskillelse?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De bjælker der holder loftet er de understøttet så du kan lægge det nye bjælkelag af på dem? Hvis de er understøttet kan du sagtens save nogle hakker ned i de nye bjælker så de kommer til at ligge af på de "gamle" bjælker, f.eks. 50% ned så der er 125mm tilbage vil være fint.
Du kan også lægge de nye bjælker vinkelret på de eksisterende, og så med passende dyvler holde dem på plads. Derved svækkes intet af de eksisterende bjælker.
Jeg vil foreslå bjælkesko. Så bestemmer du selv hvor meget “overlæg” der skal være. Dét forudsætter st de eksisterende bjælker kan tage belastningen.
Duer det ikke, kan du måske hænge dit nuværende loft op i din nye konstruktion.

Søren O
perhans skrev den 27-10-2025 14:29:30

De bjælker der holder loftet er de understøttet så du kan lægge det nye bjælkelag af på dem? Hvis de er understøttet kan du sagtens save nogle hakker ned i de nye bjælker så de kommer til at ligge af på de "gamle" bjælker, f.eks. 50% ned så der er 125mm tilbage vil være fint.

Det er der desværre ikke, så de nye bjælker bliver svækket så meget at det ikke holder. Har hørt man måske kan skrue noget krydsfinet i for at det stiver det af i det sted der svækkes. 

Prøv lige at komme med en skitse. Det lyder underligt at de nye bjælker skal stå vinkelret på de gamle. 
Hvis det er tilfældet må de gamle jo blive overflødige og loftet hænges i de nye. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis