OPUS 74 i udendørst trævæg - planforsænket

Hej.

Vil gerne have enkelt-stikkontakter af typen OPUS 74 i ydervæggen på sommerhuset, som har træbeklædning.

Har fundet disse to forfra´-dåser, men begge står til at måtte bruges "indendørs":

https://www.lavprisel.dk/lk-opus-74-forfradaase-1-modul-blaa-53198
https://www.lavprisel.dk/lk-opus-66-forfradaase-1-modul-hvid-53205 

Så hvad er det rigtige og lovlige at bruge, når vi ikke ønsker et kasse-underlag til stikkontakten, men at den er helt plan med ydervæggen?

Vh Jesper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at lave et firkantet hul kan du bruge dette underlag Stikkontakten skal monteres stænktæt. Derfor kan du ikke bruge de dåser du henviser til udendørs.

fase
Ved den blå forfra dåse som Trådstarter henviser til står der > til udendørs brug< 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 26-10-2025 21:53:18

Har du mulighed for at lave et firkantet hul kan du bruge dette underlag Stikkontakten skal monteres stænktæt. Derfor kan du ikke bruge de dåser du henviser til udendørs.

Det har jeg brugt i en trævæg i min udestue..

Vi prøver igen, i morgen --

Men hvordan skal jeg så få det planforsænket?

Vh Jesper 

ev elmand skrev den 26-10-2025 23:15:36

Ved den blå forfra dåse som Trådstarter henviser til står der > til udendørs brug< 

Det står der ikke noget om i produktbladet.

Kjems1 skrev den 27-10-2025 07:17:18

Men hvordan skal jeg så få det planforsænket?

Vh Jesper 

Uansethvilken dåse eller underlag du bruger, skal du lave et hul i træbeklædningen. Det ene rundt og det andet firkantet. Du begynder med at lave et rundt hul passende til forfra dåsen, hvis du vælger den. Vælger du underlaget, kan du også lave hullet med en feincutter.

fase
Annonce
Det nærmeste du komme undersænkning, er som på det billede jeg indsatte, og så med et opus 74 underlag.

Jeg lavede en lille skabelon, og fræsede hullet ud med en overfræser..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du kigger på specifikationer på den side der er henvist til, så står under anvendelse > udendørs brug.< Det er korrekt, jeg kan heller ikke finde noget i produkt blad som siger inden eller udendørs brug. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har set på 
Dette blad
Men hvis det bruges udendørs, virker det sikkert, når dåsens forkant har kontakt med stikkontaktens bagkant.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis