Kældergulv: Flamingoplader som forberedelse på evt gulvvarme

Jeg skal til at støbe et kældergulv. Har tænkt mig at de 10 cm beton skal ligge 16 mm under niveau, så er der plads til 2,5 mm Platon Comfort fugtspærre, 5 mm isolering/lyddæmpning, og 8 mm laminatgulv.

Rummet skal opvarmes med radiator, det er ikke et opholdsrum - men hvis man engang skulle få den idé at lave gulvvarme, kunne jeg som forberedelse jo lægge betonen længere nede, og så lægge EPS/flamingoplader i stedet for det tynde 5 mm isolering/lyddæmpning? Flamingoen kan så senere udskiftes med gulvvarmeplader med spor til varmerør.

Flamingoplader skal nok være 10-20 mm. Jeg formoder det ikke giver problemer med fugt.

Hvad mener I, er det en gangbar løsning? Eller er der bedre måder at gøre det på?

/Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Laminatgulv eller et hvilket som helst andet organisk materiale i kælderen er efter min mening en dårlig ide. Klinker eller epoxy holder også selvom der skulle komme lidt vand.

Gulvvarme i en dårligt isoleret kælder er uanset hvor billig fjernvarmen er i Ålborg en rigtig dårlig ide.

Selvbygger med stort S. 
@Superdiy Det er en tør kælder. Der bliver 30 cm EPS under de 10 cm beton.
Med ok isolering  under beton, ville jeg da lægge rørene i beton med det samme. Det koster ikke meget. Det gjorde jeg i kælder for ca. 25 år siden. De er dog ikke taget i brug endnu. Med en kasse kælderkolde øl stående, er der ingen motivation til at ødelægge den glæde.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Henrik
Den nye støbning – er det fordi du graver ud, isolerer og støber helt fra bunden?

Og skyldes det, at der endnu ikke er fastlagt ruminddeling, at du ikke tænker at indstøbe gulvvarmeslanger i betonen med det samme?

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
@ACTM: Ja, det er helt fra bunden - men ruminddeling er fast. Vil helst gøre det muligt senere at lave let gulvvarme. Har tung gulvvarme andre steder i huset, er træt af den langsomme respons.
Annonce
Ok. Opfattelsen af den træge rektion for tung gulvvarme optræder sjældent i en kælder. Her er temperatur ofte mere stabil, og der er ikke den mængde solindfald der for alvor ændrer temperaturen. Dette kommer selvfølgelig meget an på opbygningen af din kælder.

Tværtimod er et kældergulv oplagt til den tunge gulvvarme, og opbygningen vil hermed blive mere robust. Som Superdiy også anbefaler, er klinker klart at foretrække i kælder.

Din opfattelse af en “tør” kælder kan for nu bero på at terrændækket diffunderer opstigende fugt, som ventileres bort. Når du udfører tæt (radon/fugt) membran i nyt terrændæk kan der være risiko for at fugt stiger op i vægge. Måske det ikke bliver et problem, bare et opmærksomhedspunkt.

Det sagt kan du godt forberede som du selv beskriver, der er bare en konstruktion der ikke er optimal i en kælder. Ligeledes finder du ikke laminatgulve der kan lægges direkte på et EPS-lag uden trykfordelende plader. Igen en for din kælder ikke optimal (og fordyrende) løsning.

Mvh. 

@ACTM: Tak for dit grundige svar!

Huset ligger på skrånende grund, så reelt er det det omtalte rum vel nærmest ½ kælder. Og der er pænt med solindfald, da det største vindue er mod syd (der er også et mindre østvendt).

Jeg havde ikke lige overvejet at laminat ikke kunne lægges direkte på EPS, men måske på Wedi? Går ud fra der senere kan fræses spor i som her:
https://www.byggmax.dk/byggeplade-m-spor-t-gulvvarme-30x600x1240-mm-wedi-p687146605

Så ville jeg nok slå 2 fluer med et smæk og montere xps sporplader på dit terrændæk med det samme inkl. gulvvarmeslanger og montere dit gulv direkte herpå.

Mvh. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også