Nøgle afbryder - som krone afbryder?

Jeg har en afbryder, som slukker for vores ene varmekreds. Den er placeret et super dumt sted, så den overvejer jeg at udskifte med en nøgleafbryder. Sådan en har jeg aldrig prøvet før. Ser den er korrespondance men jeg kan vel - som ved afbrydere - fjerne fjederen og bruge den som “normal” afbryder; blot med nøgle?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver Kroneafbryder og senere beskriver det som en korrespondanceafbryder med fjeder, kan du sikkert erstatte den med en nøgleafbryder og ​en passende nøgle​​​

fase
En normal korrespondance har ikke fjeder. Kun hvis det er forbindelse med lysdæmper.
Skal det være fuga så er her den korrekte LINK  Det er dog ikke en kroneafbryder type, dom vist ike
k findes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 26-10-2025 22:08:30

Når du skriver Kroneafbryder og senere beskriver det som en korrespondanceafbryder med fjeder, kan du sikkert erstatte den med en nøgleafbryder og en passende nøgle

Jeg skulle nok have skrevet normal afbryder 😅 virker den som normal afbryder når nøglen drejes?

Både den jeg og ev-elmand har beskrevet er nøgleafbrydere. De betjenes ved at nøglen stikkes ind i den viste åbning. Det gør at den ikke umiddelbart kan betjenes uden brug af den viste nøgle. Og ja den virker som en normal afbryder, når nøglen stikkes i. Sen skal ikke drejes, men bare stikkes iog fjernes igen.

fase
S. Fabrin skrev den 27-10-2025 07:36:24

Både den jeg og ev-elmand har beskrevet er nøgleafbrydere. De betjenes ved at nøglen stikkes ind i den viste åbning. Det gør at den ikke umiddelbart kan betjenes uden brug af den viste nøgle. Og ja den virker som en normal afbryder, når nøglen stikkes i. Sen skal ikke drejes, men bare stikkes iog fjernes igen.

Tak! Så forstår jeg den bedre. Så skal jeg blot fjerne fjerneren for at bruge den som den normale afbryder, den erstatter. Og slipper for at genindstille gulvvarmekredsen og elektronik i tide og utide når børnene slukker for strømmen til det 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis