Vinterdæk - samme størrelse fælg som sommer?

Hej, 
Vores lille Clio 5 har 16" sommerdæk/fælge. (195/55R16)
Der er vel ikke noget i vejen for, at købe 15" og tilhørende vinterdæk? Eller skal vinterfælge også så være 16"

Er der ulemper ved at vælge 15"? Bilen er nok en anelse lavere.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg husker må man max afvige 2%
Men vælger du eks 195-60-15 er der ikke meget forskel.

Vi prøver igen, i morgen --
Fælgen er ikke så vigtig, men det er profilhøjden på dækkene (eller omkreds, om du vil). Dine nuværende dæk er 55 i profilhøjde, vælger du 15" fælg med samme profilhøjde, så vil hjulets omkreds ændre sig, og så passer dit speedometer ikke længere.

Hellere leje end at bo på gaden.
du skal lige være sikker på de kan være der
mange biler i dag fylder bremserne så meget at der ikke er plads til at montere mindre fælge
OK - tak for at gøre mig klogere :-)
Tror bare jeg køber 16" fælge og 195/55-16 vinterdæk. Så er jeg på den sikre side, går jeg ud fra.
Kolding75 skrev den 26-10-2025 14:34:49

Fælgen er ikke så vigtig, men det er profilhøjden på dækkene (eller omkreds, om du vil). Dine nuværende dæk er 55 i profilhøjde, vælger du 15" fælg med samme profilhøjde, så vil hjulets omkreds ændre sig, og så passer dit speedometer ikke længere.

Det gør det jo sjældent alligevel. Jeg lægger 4-5 km/t til for at det passer😇

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Du kan finde typegodkendelsen til din bil på færdselsstyrelsens hjemmeside (fstyr.dk). Der kan du se hvilke hjul- og dækstørrelser bilen er godkendt med. Er du i tvivl, så spørg din synsmand.
Kør med så smalle vinterdæk som tilladt, det giver et bedre vejgreb i dårligt føre.

Søren O
Søren O skrev den 26-10-2025 19:19:51

Du kan finde typegodkendelsen til din bil på færdselsstyrelsens hjemmeside (fstyr.dk). Der kan du se hvilke hjul- og dækstørrelser bilen er godkendt med. Er du i tvivl, så spørg din synsmand.
Kør med så smalle vinterdæk som tilladt, det giver et bedre vejgreb i dårligt føre.

Ja, men smalle dæk giver også rigtig dårligt greb når en uge i vinterperioden har tør vej og 12˚ asfalt.

@John Larsen
Du har kun lidt ret. Bredere dæk har et lidt bedre vejgreb på tør vej, men hvorfor sætter man så vinterdæk på. Det er vel ikke for kun at køre på tør vej? Vinterdæk er vel for at kunne køre i al slags vejr, derfor de smallere dæk.

Søren O
Søren O skrev den 27-10-2025 06:12:58

@John Larsen
Du har kun lidt ret. Bredere dæk har et lidt bedre vejgreb på tør vej, men hvorfor sætter man så vinterdæk på. Det er vel ikke for kun at køre på tør vej? Vinterdæk er vel for at kunne køre i al slags vejr, derfor de smallere dæk.

Du har lidt ret  men der andre parametre. 

Continental skriver bl.a. om vinterdæk på tør vej: "Lad os forestille os et scenarie, hvor en bilist pludselig skal reagere. Vinterdæk på tør vej er for bløde. Bilen vil ikke reagere så hurtigt, som den skal i kritiske situationer. Samtidig vil bremselængden blive øget"

@John Larsen
Continental beskriver vel blot hvorfor man ikke skal køre på vinterdæk hele året.

Søren O
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis