Gulvvarme i gammelt hus

Hej

Vi skal lave gulvvarme i et badeværelse i et gammelt hus med etageadskillelse (bjælkelag)

Det skal gerne være et vandbåren system med lav installations højde. 

Hvordan vil i opbygge det og nogle anbefalinger til et system der er nemt at installere? 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken gulvbelægning skal det ende med?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Almindelige badeværelses fliser. 60x60
Så er eneste mulighed at støbe noget beton ovenpå svalehaleplader (evt fiberbeton) kræver selvfølgelig at bjælkerne er dimensioneret til det. I et typisk hus er bjælkerne typisk dimensioneret til 150 kg/m2 og det er du isf meget tæt på.

/BOFH 

Er der ikke andre muligheder af nyere gulvvarme systemer der ikke kræver beton? Tænker at det vil tage for meget højde umiddelbart.. 

Findes der ikke systemer man kan flydespartle over og derpå lægge fliser? 
Udfordringen er ikke gulvvarme men at skabe et stabilt gulv til så store fliser så de ikke knækker, mig bekendt er det ikke muligt med andre materialer. Den nævnte løsning kræver ca 6cm + 3cm til faldopbygning. Hvilken byggehøjde er muligt/acceptabelt i dit projekt?
Hvis der var et vidundermiddel hvor man bare kunne pladre det hele til i gulvspartel ville alle jo gøre det.

/BOFH 

Annonce
Du opbygger det bærende lag imellem bjælker. Så kommer vådrums gips lige hen over bjælker med 1 lag i bruseniche og 2 lag på resten af gulvet. 
Lægte hen på siden af bjælke, 
lægte på højkant imellem bjælker, med  60 cm afstand. ( der kan saves hak i både den bærende lægte og i enden af de tværgående )
Herpå gulvspånplade, og eventuel sporplade, med varmefordelings plader og varme slanger. 
( For at slanger skal kunne føres tværs over bjælker på der saves et lille hak i bjælker. Hvis det foretages tæt på understøtning er det slet ikke nogen problem.) 
Hen over slanger lægges nu et lag klar plastik, hvos du med tusch optegner afløb, og gulvvarme slanger. Denne "skattekort" tages væk og bruges senere.
Nu lægger du gulvpap ud, for at minimere knirken fra slangerne. 
Så kommer vådrums gips lige hen over bjælker med 1 lag i bruseniche og 2 - 3 lag på resten af gulvet. Det er for fald opbygning 
Når du skruer gipspladen fast udlægger du plast "skattekortet" ( enhver tvivl om slangernes placering ar elimineret)  skruerne går lige igennem plastfolie. Denne er nem at rive af bagefter. . 
Selv om du laver så stærk en konstruktion vil jeg anbefale at få et firme til at svejse vinyl på vægge. Så har di ingen revnede vægge, og du kan spare vådrums membran. ​Der kræves en bestemt type afløb hvis denne løsning vælges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Udfordringen er som BOFH skriver at opnå en stiv nok konstruktion som underlag for 60x60 fliser. “Storformat” fliser kræver enddog meget stiv konstruktion med meget lille nedbøjning i det samlede dæk og endnu større stivhed lokalt i c/c spænd.

Der mangler nogle oplysninger, før man kan vurdere den bedste opbygning:

• Hvor meget byggehøjde er der fra overkant bjælke til færdigt gulv (inkl. fliser)?

• Hvad er bjælkelagets dimension, spænd og c/c-afstand?

• Er der bærende eller understøttende vægge under eller tæt på badeværelset? (det har stor betydning for nedbøjning og valg af gulvtype)

Når de punkter er kendt, kan man vurdere, om gulvet skal bygges som et tungt (beton/svalehale) eller et let lavprofil-system.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også