Pem rør i betongulv.

Hej. 

Ved en fejl fik vi ikke nedgravet 32mm PEM rør under fundament inden støbning. 

Jeg har derfor nu pudset de gamle trekantberegninger af og har fået et 3 meter langt 50mm afløbsrør skråt ned gennem betongulvet og ud under fundamentet, hvor jeg har gravet ned og fundet røret, så vi ad den vej kan få PEM røret ind og holde det frostfrit. 

Fra røret der kommer op ad betongulvet skal pem røret gerne 1 meter længere ind i huset, da det er her teknikskabet bliver placeret. Ville helst skære en rille og indstøbe et tomrør, så det det kommer helt væk fra den skillevæg, der skal bygges samme sted.

Måske en 45 graders bøjning på afløbsrøret og så et lige afløbsrør hen til gulv i teknikskabet, som så godt kan rilles ned i beton og støbes oven på?

Mener ikke pem rør må indstøbe direkte i betongulvet. 

Hvordan ville i gribe det an?

Vh Jesper 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke du får Pem røret igennem en almindelig 45 gr bøjning uden at det bliver klemt fladt..

Men du vil nok kunne bruge en kabelbøjning, den har en radius på 800 mm ​Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Kan du ikke finde en stump kabelrør i passende dimension hos en elektrikker. 40 mm indvendig dimension må være passende. En stump 50 mm PEM må også kunne anvendes.

Søren O
Søren O skrev den 26-10-2025 12:59:18

Kan du ikke finde en stump kabelrør i passende dimension hos en elektrikker. 40 mm indvendig dimension må være passende. En stump 50 mm PEM må også kunne anvendes.

Tror faktisk min nabo har en rest 50mm Pem. Giver det et skud. Og det vil være ok og lovligt at indmure 50 mm pem og så trække 32mm pem løst indeni? 

Vh Jesper 
Helt sikkert.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis