Hvilket ophæng/hyldeknægte til baggageboks?

Jeg har sådan en Thule bagaggeboks her: https://fdmshop.dk/biltilbehoer/transportudstyr/tag-og-bagagebokse/bagageboks-til-anhaengertraek/thule-onto-2-bagageboks-med-platform/

Jeg bruger den kun, når vi kører på bilferie.
I mellemtiden står den i min garage. Den fylder dog ret meget, så jeg vil gerne have den op at hænge på væggen. Så kan jeg i det mindste udnytte pladsen under den.

Den er ret stor og tung:

* Dimensioner på boks: 139 x 68 x 73 cm
* Vægt på boks: 25 kg

Boksen står på sådan et stativ her:
https://fdmshop.dk/biltilbehoer/transportudstyr/cykelholdere/cykelholdere-til-anhaengertraek/thule-velospace-xt-cykelholder-til-3-cykler/

• Bredde: 135 cm
  • Dybde: 73 cm
  • Højde: 79 cm
  • Vægt: 20,6 kg

Garagen har murstensmure.

Skal jeg bare finde et par kraftige hyldeknægte og nogle rawplugs og så skære en tagfiner plade til som hylde?

Er der bedre forslag?

Hvor kraftige hyldeknægte skal jeg mon bruge?

Hylden skal jo nok gå 70cm ud, men jeg forventer ikke at hyldeknægtene skal gå mere end måske 40cm ud fra væggen.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
... og hvis det bare er at købe store hyldeknægte og nogle rawplugs, hvordan finder jeg så ud af, hvor store hyldeknægte og hvor store skruer/rawplugs?

Og skal jeg som udgangspunkt skrue fast i murstenen eller i fugen?
Jeg har en cykelholder uden boks, jeg har hængt det op på to store karm skruer.
Den hænger bare i bøjlen.
kaffemand skrev den 25-10-2025 14:52:40

Jeg har svært ved at se det for mig. Vil du evt. sende et billede?

kaffemand skrev den 25-10-2025 14:52:40

Har du bare skruet to karmskruer ind i væggen og så hængt bøjlen fra stativet op på dem?

Spørgsmål:

1:  Hvad gør du ved karmskruerne for de ikke skal ridse bøjlen? Et stykke vandslange omkring? 

2: Hvor meget vejer dit cykelstativ? Mit er jo vel oppe i 50 kg samlet... Det er ret meget vægt at lægge over som træk på bøjlen, ikke?

3: Hvor meget stikker dine karmskruer ud fra væggen?

4: Har du skruet karmskruer i mursten eller i fugen?

Jeg har karmskruer liggende jeg kan bruge.... Men det er lang tid siden jeg har brugt karmskruer. Hvordan er det nu? Borer man for med et par mm tyndere bor og så skruer skruen sig selv ind i stenen eller fugen?

Annonce
S. Fabrin skrev den 25-10-2025 15:28:37

Eller et par kroge til redskaber og hæng den op i bøjlen.
Eksempel på krogsæt.

Det var smart tænkt. Dog bliver det nok lige knapt nok de kan holde til det: 

"De små kroge har en bæreevne på 20 kg (jævnt fordelt), de mellem kroge 25 kg (jævnt fordelt) og de store 30 kg (jævnt fordelt)."

Men spørgsmålet er, om bøjlen på cykelstativet kan holde til trækket opad?

Der findes også en “trækkugle til vægmontage”. Den er beregnet til cykelstativ. Måske kunne det være løsningen..

Søren O
Tak for alle de gode indspark her i tråden.
Jeg har nu fået den monteret via nogle af de der cykelholder beslag. Overste del af skruet ind i remmen med træskruer. Den nederste del skruet med ravpluks ind i mursten.
Det ser ud til at fungere 💪😁

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis