Hej Internet, alt startede i vores kælder, da jeg ville bore 4 huller i en ydervæg for at fastgøre et serverrack. Jeg satte rawlplugs i og brugte en speciel forankringmasse, som jeg lod hærde. Da jeg forsøgte at skrue skruerne i, begyndte væggen ligesom at smuldre flere steder, som man kan se på billederne – skruen skubbede simpelthen væggen ud (mørtlen? Jeg er ikke helt sikker på det korrekte ord). Nogle steder virker “væggen” meget porøs, og når jeg banker på den, lyder den hul, mens den andre steder lyder solid/“fuld”.
Jeg leder derfor efter muligheder for, hvad jeg kan gøre, og hvilke løsninger der findes. Lige nu overvejer jeg at bruge en mejselhammer til at fjerne alle de steder, hvor væggen lyder hul, og derefter dække det til igen – men jeg er ikke sikker på, hvilket “materiale” jeg skal bruge til at fylde hullerne ud. Er det cement? Mørtel? Og er det den bedste løsning, eller findes der bedre alternativer?
Jeg vil gerne lave arbejdet selv, da jeg er rimelig handy, jeg kender bare ikke de præcise betegnelser eller materialemuligheder.
Fundamentet/væggen er 30 cm tyk, der er en faskine hele vejen rundt om huset, og der har egentlig aldrig været problemer med vand i kælderen. Kælderen er opvarmet og har været det længe, fugtniveauet er det samme som i resten af huset – og det bliver endnu mere stabilt, når vi får installeret et ventilationsanlæg (inklusive kælderen) om nogle dage.
Tak for al jeres hjælp!