Vaskemaskine tilkobling badeværelse

Hej, jeg skal redigere afløb fra badeværelseshåndvask og vaskemaskine.
Jeg skal bruge lidt mere plads under håndvasken(til et skuffemøbel). Men har god plads ved væggen.
Jeg afskaffer derfor pungvandlås under vasken, kører et rør med let fald ind til væggen, og monterer vandlås mellem en 90˚ bøjning og afløbet direkte derunder.
Spørgsmål: Bør jeg tilslutte vaskemaskinens afløb i et ‘y’ over eller under vandlåsen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør placere afløbet fra vaskemaskinen så vandet løber gennem vandlåsen, så du undgår lugt fra kloaken.

fase
S. Fabrin skrev den 23-10-2025 20:37:44

Du bør placere afløbet fra vaskemaskinen så vandet løber gennem vandlåsen, så du undgår lugt fra kloaken.

TAk for forslag, vi har heldigvis ikke lugtproblemer fra kloakken, gætter på at der under gulvet er en vandlås der klarer det.

JohnLarsen skrev den 24-10-2025 00:07:44

TAk for forslag, vi har heldigvis ikke lugtproblemer fra kloakken, gætter på at der under gulvet er en vandlås der klarer det.

Og du vil montere en pungvandlås under vasken?

To vandlås på samme strækning kan godt give udfordringer,

Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 24-10-2025 08:38:00

Og du vil montere en pungvandlås under vasken?

To vandlås på samme strækning kan godt give udfordringer,

Nix, som skrevet øverst vil jeg afskaffe pungvandlåsen under vasken for at få mere plads.

Hvis der, som jeg tror, er en vandlås under gulvet, har der inkl pungvandlåsen hele tiden været to. Den over ​gulvet bliver nu flyttet så det bliver muligt at tilslutte vaskemaskinen før denne.

Der er ikke vandlås under gulvet, hvis der er monteret vandlås under vasken. Man sætter ikke to vandlåse efter hinnanden. Hvis der var to, ville der være en luft "lomme" mellem dem og vandet vil have problemer med at løbe ud af vasken.

Annonce
GodeVen skrev den 24-10-2025 11:33:41

Der er ikke vandlås under gulvet, hvis der er monteret vandlås under vasken. Man sætter ikke to vandlåse efter hinnanden. Hvis der var to, ville der være en luft "lomme" mellem dem og vandet vil have problemer med at løbe ud af vasken.

Nu skal det jo bemærkes at huset er en stald fra ca 1850, hvor det nuværende badeværelse ligger i et hjørne af bygningen, der i staldtiden ikke havde adgang fra staldområdet, men kun gennem egen dør udefra. Tænker der måske var oplagring af mælk e.l.

Bolig og badeværelset ved vi ikke hvornår er etableret, men nuværende indretning er fra slut forrige århundrede, modificeret for ca 15 år siden.

Nix, som skrevet øverst vil jeg afskaffe pungvandlåsen under vasken for at få mere plads.

Hvis der, som jeg tror, er en vandlås under gulvet, har der inkl pungvandlåsen hele tiden været to. Den over gulvet bliver nu flyttet så det bliver muligt at tilslutte vaskemaskinen før denne.

Sorry, jeg læste forkert. 😅

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis