Jeg kunne ikke finde en passende kategori. Min elskede BERNINA 1080 Special symaskine var pludselig død. Symaskineforhandlere/værksteder siger at det er printkortet der er gået og ingen vil kigge på det, for kortet kan ikke erstattes. Jeg forstår så ikke helt at der ikke bare kan være en kondensator eller en anden dims på printkortet der er defekt. Sådan helt at opgive maskinen på så løst grundlag vil jeg ikke. Jeg tør ikke håbe på at nogen herinde har en ide om hvad jeg kan gøre.
Jeg kan ikke undvære en symaskine og har købt en brugt BERNINA 810. Dens fodpedal dur ikke. Jeg har skiftet en capacitor i fodpedalen, men den syr stadigvæk kun med fuld speed. Der er en fin vejledning til hvordan jeg skulle reparere på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=wxnP0g43CkA
I mellemtiden er jeg kommet i tanker om at jeg kunne bruge fodpedalen fra den dødsdømte maskine ved at klippe elledningen over og samle den med en afbryder på ledningen af den fodpedal som ikke kan reguleres. ( går det helt galt, må jeg købe en ny fodpedal til 1.500 kr). Når jeg vil bruge en afbryder for at samle ledningen er det fordi stikkene er støbte og forskellige. Det er ledninger til strømstik.
Hvad siger en elektroniktekniker ?
Med venlig hilsen - Ingeborg
Når lysten driver værket