Symaskiner og fodpedaler

Jeg kunne ikke finde en passende kategori. Min elskede BERNINA 1080 Special symaskine var pludselig død. Symaskineforhandlere/værksteder siger at det er printkortet der er gået og ingen vil kigge på det, for kortet kan ikke erstattes. Jeg forstår så ikke helt at der ikke bare kan være en kondensator eller en anden dims på printkortet der er defekt. Sådan helt at opgive maskinen på så løst grundlag vil jeg ikke. Jeg tør ikke håbe på at nogen herinde har en ide om hvad jeg kan gøre.
Jeg kan ikke undvære en symaskine og har købt en brugt BERNINA 810. Dens fodpedal dur ikke. Jeg har skiftet en capacitor i fodpedalen, men den syr stadigvæk kun med fuld speed. Der er en fin vejledning til hvordan jeg skulle reparere på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=wxnP0g43CkA

I mellemtiden er jeg kommet i tanker om at jeg kunne bruge fodpedalen fra den dødsdømte maskine ved at klippe elledningen over og samle den med en afbryder på ledningen af den fodpedal som ikke kan  reguleres. ( går det helt galt, må jeg købe en ny fodpedal til 1.500 kr). Når jeg vil bruge en afbryder for at samle ledningen er det fordi stikkene er støbte og forskellige. Det er ledninger til strømstik.
Hvad siger en elektroniktekniker ?
Med venlig hilsen - Ingeborg ​

Når lysten driver værket
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det dur ikke med en afbryder på ledningen. Kan du ikke skille fodpedalerne ad og flytte kablet over på den pedal, du vil bruge. Der er tre ledninger i fodpedalen. Hvis du endelig vil klippe ledningen over, så få loddet dem sammen og isoleret med en krympemuffe.

fase
Tak for svaret. Stikkene til de to maskiner er vidt forskellige. 1080 maskinen har adskilte stik til strøm og fodpedal ind i maskinen. Stikket til fodpedalen er med 2 ledninger .
Maskine 810 har kun et kombineret stik til en indgang i maskinen. Det er den markerede ledning som jeg lidt længere nede vil forbinde til den anden ledning med en afbryder.
Det er nemmere for mig end at lodde.
Jeg har så stadigvæk kun mulighed for at tænde og slukke for maskinen ved at trække strømstikket ud eller slukke ved KONTAKTEN. Maskinen har ikke selv en tænd/sluk knap. Strømstikket sidder i en strømskinne under bordet, hvor der er tilsluttet en lampe og en anden symaskine (overlocker). Jeg har ikke lyst til at kravle ned under bordet for at slukke symaskinen ved at trække stikket ud. Strømskinnens on/of knap vil slukke for de andre ting på strømskinnen. Derfor en afbryder.
Håber at mine billeder forklarer bedre end jeg.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Hvis det er ledningen fra stikkontakten/ strømskinnen til symaskinen, kan du godt montere en gennemgangsafbryder på ledningen. 

fase
Du skal ikke regne med at du kan bruge dele fra den ene til den anden.

Så vidt jeg kan se er Bernina 810 en kompaktmodel fra 1972, mens 1080 er en topmodel, der kom 20 år senere. Der er stor sandsynlighed for at motorens hastighed ikke er styret på samme måde, så den ene fodpedal ikke kan bruges til den anden. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis