Installation af Intelivent Sky ventilator (hjælp til ledninger)

Jeg har købt en Intelivent Sky badeværelsesventilator. Jeg vil gerne være 100p på, at jeg monterer ledningerne rigtigt, så vil høre om en venlig sjæl kan bekræfte, hvad der er korrekt.

Har fundet nedenstående instruktionsvideo (se billeder). Den viser at:
  • at sort skal i SL
  • at rød skal i L
  • at blå skal i N
Hvordan oversættes det til de ledninger, som jeg har på mit badeværelse? Der er farverne brun, blå og grøn/gul.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=JSE6vAR2Xlo
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dit første billede viser farverne: brun. blå og gulgrøn. Den blå skal i N, Den brune skal i L og den gul grønne afsluttes i en muffe fordi den kun må bruges til jord. Du mangler så en ledning i din installation. Hvis du har muligheden for at skifte kablet (går jeg ud fra det er) til et med 5 ledere i, kan du få den manglende leder ført frem.

fase
Du skal have brun i L og blå i N. Den gul/grønne skal ikke monteres og klemme SL skal ikke bruges.

Afhængig af hvordan din installation er, vil ventilatoren køre når det er fugtigt eller når lyset er tændt og det er fugtigt.

​Anvisningen fortæller hvordan man kan ændre indstillinger. Der forklares også hvordan der kan monteres træksnor, som kan give de funktioner man mister ved ikke at en trykknap tilsluttet SL.

https://www.vvs-shoppen.dk/filer/vare/31381.pdf

På de 3 billeder vises 2 forskellige ventilatorer. De er begge monteret korrekt. Det er lidt uklart hvilken en der er den aktuelle. Eller skal det mikses så du har kabel fra første billede og ventilator fra 2 - 3 billede, så kan det ikke lade sig gøre uden at skifte kabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar

Bare for klarhedens skyld: På det første billede er min nuværende Duka ventilator, som jeg skal have udskiftet. Dvs. jeg skal bruge de ledninger, som er vist på billedet. Billede 2 + 3 er fra instruktionsvideoen, som viser hvordan man bør installere Intelivent Sky.

Jeg forstår jeres svar som, at jeg godt kan montere ventilatoren udelukkende ved brun i L og blå i N, men at jeg mister nogle funktioner ved ikke at have SL tilsluttet. Er det korrekt forstået? Det er uklart for mig, hvilke funktioner det er jeg går ​glip af. Uddyb gerne, hvis i ved det. 
​Vil gerne undgå træksnor og bare bruge ventilatoren i sin fulde udstrækning ved at monterer det korrekt.

SL kunne tolkes som fase fra lys. Det kan betyde, at du ikke får de funktioner, der er afhængige af om lyset er tændt eller ej. Det kan f.eks. betyde, at ventilatoren for det første ikke tænder sammen med lyset måske med en forsinkelse, samt at et forsinket stop efter lyset er slukket heller ikke sker. Din ventilator vil sikkert kun være styret af fugtighed.

fase
Annonce
Ok, tak for uddybning. Det tænker jeg er fint.

Hvad skal man så helt konkret gøre med den gul/grønne ledning, når den ikke skal monteres? Skal den bare sættes i en  samlemuffe ala den her?

Ja jordledning ligesom ved den gamle ventilator. 
ed kun fase og nul er den kun fugtstyret, snoretræk kan bruges til at sætte den i gang med tidsstyring.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I stedet for at lave ekstra tilslutninger, kan du montere en træksnor. Den vil give dig de samme funktioner, som en knap tilsluttet SL. Et træk i snoren vil start ventilatoren i et vist tidsrum uafhængig af fugtigheden i rummet. 
Jeg fik monteret den nye ventilator, og den fungerer rigtig fin. Tak for sparing allesammen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis