Dampspærer ml 1.og 2. Lag gips..

Halløjsa, tak for medlemsskab. 

Jeg er i den lidt trælse situation at jeg i store dele af mit hus har savsmuldstapet.. Det er et mareridt at hive af, så jeg overvejer at spare tiden ved at lægge et nyt lag gips uden på, og spartle og male.. MEN.. Mod ydervægge ligger dampspærer mellem 1. Og 2. Lag gips, og den er jeg ikke interesseret i at punkterer mere end jeg kan undgå.. SÅ.., kan jeg forsvarer at bruge 3,5x25 gipsskrue, evt med en klæber imellem?? 
Pfh.tak

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jollesnedkeren skrev den 21-10-2025 21:55:55

Halløjsa, tak for medlemsskab. 

Jeg er i den lidt trælse situation at jeg i store dele af mit hus har savsmuldstapet.. Det er et mareridt at hive af, så jeg overvejer at spare tiden ved at lægge et nyt lag gips uden på, og spartle og male.. MEN.. Mod ydervægge ligger dampspærer mellem 1. Og 2. Lag gips, og den er jeg ikke interesseret i at punkterer mere end jeg kan undgå.. SÅ.., kan jeg forsvarer at bruge 3,5x25 gipsskrue, evt med en klæber imellem?? 
Pfh.tak

Så kan du ligeså godt spare skruerne væk. De kommer i hvert fald ikke til at holde noget medmindre det er fibergips der er i forvejen og selv der tror jeg ikke det bliver godt. 

Hvis savsmuldstapetet sidder godt fast kan du overveje at forankringsgrunde, fuldsparte og filte i stedet? Så slipper du for at fjerne ​tapet og ​behøver ikke at sætte gips op. 
Skruer der skrues igennem dampspærre og ind i forskalling punkterer ikke dampspærre i nævneværdig grad. 
Den luft som evt. skal sive igennem skal jo også igennem forskalling. Jeg mener også at plastfolien "lukker sig" omkring skruen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for Råd, det gir mening at dampspærer bliver klemt tæt imellem regulering op gips.. 
Alle malere jeg har snakket med fraråder at spartle og filte udenpå savsmuld, medmindre man brugerven speciel slags spartel eller også var det en særlig forankrings grunder.. Kan ikke huske det, men den var rædsomt dyr da jeg slog den op.. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også