Plasttag terasse og kondens

Hej,
Jeg skal have lavet en terasseoverdækning i en L formet som støder på huset, er åben foran. På højre side er den lukket af med glas helt op til taget. Terassen har ipe træ og er løftet 1m fra jord niveau og åben under. Fra terasse brædder til spær bliver det omkring 2,4m.

Jeg kigger på noget der er helt transparant der terassen vil dække for nogle vinduer og vil tage lyset hvis jeg vælger andre typer plader der ikke er helt gennemsigtig. Jeg har set på gop Skyroof og Plastmo EasyGlaze men jeg frygter for kondens om vinteren. Er der andre plader der er helt gennemsigtig der ikke har denne problem ?

/donnib

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal være opmærksom på at hvis taget er helt klart, bliver det meget hurtigt nusset at se på. Støv og skidt fra regn lægger sig og gør at det trænger til rengøring efter blot få uger. Af samme grund er matte tagplader langt de mest populære.

Når der er åbent helt til en side, får du næppe problemer med kondens. 
Vi havde almindelige "blåt" plast tag før på vores terrasse (sydvendt) og der var aldrig problemer med kondens, men derimod blev der 8000 grader varmt om sommeren  
Vi skiftede til metalplader og det gjorde så at der blev noget mørkere i vores stue, men ikke mere end vi nu har vænnet os til det.
Ind i mellem er kondens, når det har været koldt om natten og solen så kommer frem, så vasketøjet skal nogle gange hænge en dag mere  .  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
GodeVen skrev den 21-10-2025 12:27:19

Du skal være opmærksom på at hvis taget er helt klart, bliver det meget hurtigt nusset at se på. Støv og skidt fra regn lægger sig og gør at det trænger til rengøring efter blot få uger. Af samme grund er matte tagplader langt de mest populære.

Når der er åbent helt til en side, får du næppe problemer med kondens. 

God pointe jeg ikke havde tænkt på. Omkring kondens, terassen er åbent foran og den korte side af L formet formen. På den lange side som sagt i enden er der glas helt op til taget (det er planen hvertfald).

At den er åben på 2 sider garanterer desværre ikke mod kondens, måske kan et termotag begrænse det.
Har selv en overdækket terrasse med 2 åbne sider mod øst og syd, og et plastmo trapez-tag, nogle dage om året drypper kondensen i fine striber på tværs af hele terrassen.
Der dannes så meget, at det løber på undersiden af taget, møder lægterne og drypper ned fra dem.
Har overvejet at skifte til et termotag, men er ikke helt sikker på, at det alligevel løser problemet.
Kan du undgå tværgående lægter og monterer direkte på spærkonstruktionen, så kan du måske være heldig, at kondensvandet løber helt til yderkant af taget, hvis der er nok hældning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også