Varmeløsninger søges til nybyg

Vi er i gang med at tegne et nyt hus, og i den proces dukker hele tiden nye spørgsmål op. Ét spørgsmål, som vi virkelig mangler hjælp til, handler om opvarmning.

Huset bliver en let trækonstruktion på skruefundament, og vi mente fra start at vi skulle have luft til vand varmepumpe og gulvvarme i et lergulv.
Vi forsøger at bygge så bæredygtigt som vores økonomi tillader med flest mulige biogene materialer.

Vi skal bygge i Nordspanien, hvor klimaet nok nogenlunde svarer til f.eks Samsø herhjemme.
Det regner meget året rundt og vinteren er mild ofte med meget lidt frost. Den største forskel er, at der er flere solskinstimer om vinteren, hvilket gør, at der kan være meget stor forskel på temperaturen nat og dag.  
Derfor betyder reaktionstiden en hel del, og efter vi begyndte at genoverveje gulvvarmen pga den lange reaktionstid, er vi simpelthen blevet skrup forvirret.

Vi tænkte først at bruge radiatorer, men kan læse at de ikke virker optimalt med en varmepumpe.
Så opdagede jeg i dette forum, at der både findes tung og let gulvvarme, hvor en let konstruktion lød som svaret på vores bønner...
MEN! Det lyder til at være dyrt og måske ikke specielt bæredygtigt, da det lyder som om der skal være et metallag i gulvet for at reflektere varmen

Jeg er meget begejstret for ventilationsvinduer, og har også flere gange tænkt på at bruge dem som eneste varmekilde, men får kolde fødder, da de ikke findes i Spanien, så jeg ville skulle købe dem i Danmark og få sendt derned. 

Så nu håber jeg meget at få lidt råd og vejledning fra andre, der måske selv har været i samme proces, eller har anden relevant erfaring.
Som du nok kan høre er gode råd dyre. 😅
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil også sige at let gulvvarme kunne være en god løsning for jer. Det metal der bruges til let gulvvarme er et tyndt lang aluminium, der ligger løst oven på pladerne med spor i, det CO2 der er brugt på det, kan ikke vælte CO2 budgettet og da det netop ligger løst kan det separeres ved nedrivning og genbruges. Men der skal bruges noget isolering under gulvet, det skal du overveje hvad du bruger der hvis du skal gøre det miljørigtigt, da de gængse materialer så som flamingo og jo ikke er kosher.
​​​​Tusind tak for input!

Vores arkitekter dernede har vidst aldrig hørt om let gulvvarme, men heldigvis er de super opsøgende, og er nu selv i gang med at finde information om denne type gulvvarme.

Vi har nu også fundet frem til radiatorer (fancoils), der fungerer med lave temperaturer, så nu er der endnu flere muligheder på spil. Men måske er disse en mere økonomisk mulighed.

Spændende og udfordrende på samme tid. Jeg havde håbet at vores research ville give os færre muligheder i stedet for flere. 😆
Fancoils kaldes normalt kaloriferer. De larmer, og kan ikke anbefales i beboelse.

Enhver radiator kan bruges til varmepumpe. Det er kun et spørgsmål om hvor stort radiator arealet skal være i forhold til varmere energikilder.  
Jeg var egentlig af den overbevisning at man i Spanien måske burde have mere fokus på nedkøling end på opvarmning?

Ift at finde noget fagteknisk info omkring let gulvvarme så skal du have fat i i Træfakta 12 og Trærapport 10 fra Traeinfo.dk (Viden- og formidlingscenter for træbyggeriet). Der kan købes elektronisk adgang eller man kan være heldig at finde en fysisk udgave på et bibliotek.

Ift det bæredygtige så er det isoleringstekniske mellem let vs tung gulvvarme stort set det samme. Ved let gulvvarme skal der bruge varmefordelingsplader i alu, men der ssparesså også en del ift at man ikke har brug for beton, sidst jeg checkede var cement energimæssigt ret dyrt at fremstille. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tusind tak BOFH. De er allerede bestilt til mit lokale bibliotek. Det var lige den anbefaling, jeg manglede. 👌

Vi læser lige nu om systemer der både kan varme og køle, hvilket vil være super interessant for os, men det vigtigste er varmen. Pga meget høj luftfugtighed dernede kommer selv 5 eller 10 grader til at føles meget koldt. 
Der er ingen tvivl om at de har en anden byggestil i Spanien fremfor her. Når jeg under højsommer har være på besøg i private spanske hjem, har jeg bemærket hvor køligt de kunne have det uden airconditioning. De vigtigste faktorer er nok relativt små vinduer med skodder og tykke murstensmure.

Hvis jeg skulle bygge i Spanien ville jeg bruge de lokale erfaringer. Jeg ville også undgå biogene materialer mest muligt for at give huset en lang levetid med et minimum af vedligeholdelse.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis