Vi er i gang med at tegne et nyt hus, og i den proces dukker hele tiden nye spørgsmål op. Ét spørgsmål, som vi virkelig mangler hjælp til, handler om opvarmning.
Huset bliver en let trækonstruktion på skruefundament, og vi mente fra start at vi skulle have luft til vand varmepumpe og gulvvarme i et lergulv.
Vi forsøger at bygge så bæredygtigt som vores økonomi tillader med flest mulige biogene materialer.
Vi skal bygge i Nordspanien, hvor klimaet nok nogenlunde svarer til f.eks Samsø herhjemme.
Det regner meget året rundt og vinteren er mild ofte med meget lidt frost. Den største forskel er, at der er flere solskinstimer om vinteren, hvilket gør, at der kan være meget stor forskel på temperaturen nat og dag.
Derfor betyder reaktionstiden en hel del, og efter vi begyndte at genoverveje gulvvarmen pga den lange reaktionstid, er vi simpelthen blevet skrup forvirret.
Vi tænkte først at bruge radiatorer, men kan læse at de ikke virker optimalt med en varmepumpe.
Så opdagede jeg i dette forum, at der både findes tung og let gulvvarme, hvor en let konstruktion lød som svaret på vores bønner...
MEN! Det lyder til at være dyrt og måske ikke specielt bæredygtigt, da det lyder som om der skal være et metallag i gulvet for at reflektere varmen
Jeg er meget begejstret for ventilationsvinduer, og har også flere gange tænkt på at bruge dem som eneste varmekilde, men får kolde fødder, da de ikke findes i Spanien, så jeg ville skulle købe dem i Danmark og få sendt derned.
Så nu håber jeg meget at få lidt råd og vejledning fra andre, der måske selv har været i samme proces, eller har anden relevant erfaring.
Som du nok kan høre er gode råd dyre. 😅