Fald på gulv i ny bruseniche i eksisterende badeværelse

Hej alle

Vi har et badeværelse med en bruseniche på ca. 80x80, hvor der er vægge af letbeton på hver side. Der er en afløbsrist i gulvet, og der er pt. fald ned mod denne i bruseområdet. Vi ønsker at udvide brusenichen til ca. 100x110, ved at fjerne de to vægge (de røde vægge på billeder), og opsætte en glasvæg ind mod vasken. Der skal nye fliser på gulv/væg i hele badeværelset. Vi ønsker at beholde de eksisterende afløb og vvs-installationer.

Mit spørgsmål er, hvordan vi bedst muligt får etableret et korrekt fald i den nye bruseniche mod den eksisterende afløbsrist. Der er gulvvarme i gulvet, og vi ønsker derfor ikke at bryde det eksisterende betondæk op, hvis det kan undgås.

Mvh. Ulrik
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal bruseområdet være lavere end selve gulvet?  Eller det skal have samme nivue som det øvrige gulv, og der ikke er nok fald kan du opbygge det med planemix rapid, eller anden standfast "spartelmasse"

Fjerne du de gamle fliser, og laver ny vådrumsmembran?

Er selv igang med at lave badeværelse, og har lavet bruseområdet lavere end selve gulvet, var så heldig at gulvet først var støbt, og pudset bagefter, så kunne nemt fjerne pudslaget, og opbygge det korrekte fald hen til risten (min. 2% fald)
Da pudslaget var fjernet kunne jeg trække det gamle gulvafløb op, og fjerne lidt beton så det blev sænket så det passer med fliserne.
Købte sådan en ny Purus top og monterede, den gamle så ikke så køn ud, efter den blev moslet op.

Sådan ser hele afløbet ud, jeg skiftede kun toppen..

Vi prøver igen, i morgen --
Du tager gulvfliser af, og skal så have alt det gamle lim slebet væk. Så sliber du lidt ekstra der hvor der mangler fald. Altså fra de 80x80 cm ud til 100 x110 cm. 
Det vil støve meget, og du skal først have undersøgt om der er asbest i fliselim. Er det tilfældet så er det en helt anden sag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis du sliber af gulvet i bruseområdet, så tjek om du kan sænke afløbet.
Kan du ikke det så hæv gulvet med stand fast spartel så du får det rigtig fald mod risten.

Hej begge

Tak for jeres gode svar.

Jens: ja, de eksisterende fliser og vådrumsmembran
skal fjernes og skiftes. Jeg havde egentlig tænkt at gulvet omkring brusenichen skulle bibeholdes i det nuværende niveau - men kan godt se, at det måske ville give mening at støbe nogle mm på resten af gulvet, for dermed at kunne lave et korrekt fald på den del af nichen der udvides..

Ev-elmand: Der er ikke asbest i gulvet, så det er ikke et problem at slibe. Jeg kan dig ikke helt gennemskue hvordan jeg kan slibe mig til det rigtige fald, uden at sænke risten i gulvet?

Mvh. Ulrik
Hvis det er en Purus rist (som billedet i mit første indlæg) kan du sandsynligvis sænke den ca 5 mm, ved at slibe af plastkanten, men der skal stadigvæk være så meget kant tilbage, så rammen til risten ligger korrekt.

Ellers må du jo lave faldet ved at spartle resten af gulvet, så du får det rigtige fald mod risten.

Vådrumsmembranen er noget træls at fjerne, jeg brugte en bred skarp mejsel på min borhammer, så gik det rimeligt.

Annonce
Inden du høvler alle fliserne i gulvet af, eller spekulerer i at sænke sit afløb, kunne du jo starte med at lave en udmåling af det nuværende fald. Hvis det er stort nok ift krav om min 1% og det nuværende fald er højere behøves du jo kun rette det til vha afslibning.

Nb: ofte kan det også lade sig gøre at rette et par mm til ift højde af tandspartel til fliseklæb.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg nævner som en mulighed, at det hjørne du lægger til bruser skal slibes lidt ned, HVIS der er fald nok på det eksisterende. 

ev elmand skrev den 21-10-2025 16:08:23

Jeg nævner som en mulighed, at det hjørne du lægger til bruser skal slibes lidt ned, HVIS der er fald nok på det eksisterende. 

Man får sjældent mere fald, ved at slibe af "opstrøms"

Nej du får ikke mere fald, men man får jævnt fald i den nu lidt større bruseniche. Jeg ser ingen steder at der mangler fald, men hvis gulvet er plant i udvidelsen så risikerer han jo at der er en smule bagfald der og vandet vil søge ud under den nye glasvæg  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også