Fase fase i afbryder

Hejsa
Jeg skal have fast fase i kontakten til venstre og ingen strøm i den til højre. Hvad gør jeg?

Samlemuffe 1: Venstre brun + grå
Samlemuffe 2: Højre brun
Samlemuffe 3: Sort

?

Hvorfor er der ikke en blå til nul/returvejen? Det har jeg set der er på andre af mine afbrydere.

Og hedder rammen noget bestemt hvis man skal have skiftet den ud?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rammen hedder fuga basis 63 2 M gl. type. Altså den lidt firkantede basis model, 63 mm og 2 Modul 
Der skal ikke være nul i afbrydere men i stikkontakt neden under. 
Der er fast fase i afbryder til venstre, og vil du ikke have det i den højre piller du den brune ud af denne og tager den også ud af samlemuffe. Det er lidt svært at se præcis hvor det går hen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak. Det er fordi jeg vil have en skiftet afbryderen ud med en Zigbee til Hue. Så jeg skal derfor have skiftet knapperne ud
Det er så en lidt anden formulering nu.
Så må du rydde lidt op i de brune og kun have dem i stikkontakt og Zigbee. Kan du undgå samlemuffen så er det ok. Det kan du hvis der kun er 2 kabler ind i dåsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nogen der ved hvad jeg kan gøre? 😊
Annonce
Du kunne begynde med at fjerne den overflødige kappe på kablerne, så du får lidt mere plads.
Dernæst fjerner du den brune lus mellem afbryder og stikkontakt. Den sidste brune i afbryderen flytter du ned i den nu ledige klemme i stikkontakten. Den sorte og grå i afbryderen demonteres og forsynes med en muffe, hvis de ikke skal bruges. Du kunne også passende korte ledningerne lidt op, så du fik lidt mere plads.

fase
S. Fabrin skrev den 22-10-2025 22:25:18

Du kunne begynde med at fjerne den overflødige kappe på kablerne, så du får lidt mere plads.
Dernæst fjerner du den brune lus mellem afbryder og stikkontakt. Den sidste brune i afbryderen flytter du ned i den nu ledige klemme i stikkontakten. Den sorte og grå i afbryderen demonteres og forsynes med en muffe, hvis de ikke skal bruges. Du kunne også passende korte ledningerne lidt op, så du fik lidt mere plads.

Tak. Jeg går ud fra grå og sort skal i hver deres muffe?

Ja det skal de, hvis de ikke skal tænde begge lampe med samme afbryder.

fase
S. Fabrin skrev den 22-10-2025 22:40:00

Ja det skal de, hvis de ikke skal tænde begge lampe med samme afbryder.

Men vi er enige om jeg fjerner både sort og grå fra afbryderen og i stedet putter dem i hver deres samlemuffe. Så kan de vel ikke tændes af afbryder? Eller misforstår jeg noget?

Men vi er enige om jeg fjerner både sort og grå fra afbryderen og i stedet putter dem i hver deres samlemuffe. Så kan de vel ikke tændes af afbryder? Eller misforstår jeg noget?
Det er helt korrekt forstået. Hvis de skal bruges til at tænde noget, skal de monteres i afbryderen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis