ATCM har ret og det harmonerer også bedre med jeres ønsker om et traditionelt byggeri så du kan rolig udelade Genvex.
Da vores hus er højisoleret, valgt vi en simpel udluftningskanal i begge badeværelser og soveværelserne hvor de indvendige indtag simpelt kan reguleres med håndkraft. I praksis står de altid åbne.
Udvendigt er der en diskret rist der passer til bindingsværket. På indersiden af risten monterede jeg et insektnet i metal. Det ses ikke.
Der er ingen problemer med fugt, bortset fra lige efter vi har taget bad, men det er forsvundet godt og vel en halv time senere.
Køkkenet er lidt anderledes. Vi har både brændekomfur og induktionskogeplade. Brændekomfuret bruger vi i vinterhalvåret og er alle andre komfurer overlegent i brug - siger fruen.
Induktionskogepladen bruges kun i sommerhalvåret - hvem har lyst til at stå ved et glohedt brændekomfur når sommertemperaturen runder 30 grader.
Begge komfurer har hver deres emfang der fungerer perfekt. I praksis er det kun nødvendigt at tænde ventilatorerne når der koges for at slippe af med vanddamp. Begge emfang er konstrueret så der er en naturlig ventilation.
Du nævner brændeovn. Har du set på en masseovn hvor brændeforbruget er ca. 1/8 af hvad en brændeovn sluger? De fås både med kakler som en kolonneovn eller bygges som en rörspies men funktionen og fyring er ens. Begge typer vil passe perfekt til et traditionelt byggeri.
Du kan læse mere om kolonneovne hos
Lars Falk og
Gjøl Ceramic. Jeg har også beskrevet vores kolonneovn under projekter som måske kan inspirere dig.
Der nævnes PM2,5 partikler, men det er ikke størrelsen eller mængden der er afgørende for sundheden. Det er den kemiske sammensætning. Det har
Lunds Universitet grundigt undersøgt.
BørneAstmaKlinikken i Gentofte bekræfter også Lunds Universitets undersøgelser.
Var det størrelsen eller mængden ville vi se massedødsfald i pollensæsonen. Bemærk også at vores nabolande der har væsentlige flere ildsteder end i Danmark ikke kan genkende de påstande om brænderøgs sundhedsskadelige egenskaber.
Uanset hvad du vælger bør du få en snak med en skorstensfejer inden ildstedet projekteres for optimalt resultat. Begge vores ildsteder lugter aldrig af røg og forbrændingen er optimal.
For år tilbage besøgte jeg
Egen Vinding & Datter der beskæftigede sig med biogene materialer. Det første der slog mig da jeg trådte ind af døren var det behagelige indeklima. Jeg var der desværre kun en enkelt dag så jeg så ikke alt. Desværre lukkede Egen Vindig & Datter i 2022, men du kan stadig finde dem på nettet.