Nyt hus i biogene materailer UDEN Genvex

Hej 

Jeg skal bygge et nyt træhus i 1,5 plan i svensk/norsk stil (ala Villa Valsjön - XNVillan). Jeg vil bygge i biogene materialer, så huset bliver meget åndbart samt holde det low-tech. Jeg er meget i tvivl, om et Genvex (eller lign.) sytem er unødvendigt, da vi ikke bør få problemer med fugt. Jeg vil dog stadig gerne have en god ventilation i huset ift. luft-forbedring. Folk indenfor biogene materialer siger, at det er rigeligt at have ventilation i bad og køkken, samt lufte ud gennem vinduer løbende. Problemet er bare, hvor meget man får luftet ud gennem vinduer når hverdagen ruller og om det koster for meget varme.

Vi vil ikke have ventilationsvinduet pga. æstetiske overvejeler (vi ønsker et gammelt/tradionelt udtryk indvendigt og udvendigt). 

Huset skal bygges med brændeovn. 

Hvad er jeres tanker? 

Tusind tak for jeres svar :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et lovkrav at nybyggede huse skal have et ventilationsanlæg, det er en konsekvens af BR18 §443.

En brændeovn udsender en hel del PM2.5 partikler, så hvis du går op i din sundhed, vil du ikke snyde for mekanisk udluftning.  Rygning, brændeovne, gaskomfurer og stearinlys, udsender alle sodpartikler - selvfølgelig ikke i de samme mængder.

Det er ikke et krav med et ventilationsanlæg ved nyopførsel af et hus. Det er dog klart det nemmeste at opnå gældende krav for energi samt indeklima ved et balanceret varmegenvindingsanlæg.

BR18 §443 dikterer ikke kravet om et ventilationsanlæg. Men sætter “rammerne” for ventilationssystemet.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
ATCM har ret og det harmonerer også bedre med jeres ønsker om et traditionelt byggeri så du kan rolig udelade Genvex. 

Da vores hus er højisoleret, valgt vi en simpel udluftningskanal i begge badeværelser og soveværelserne hvor de indvendige indtag simpelt kan reguleres med håndkraft. I praksis står de altid åbne.

Udvendigt er der en diskret rist der passer til bindingsværket. På indersiden af risten monterede jeg et insektnet i metal. Det ses ikke.

Der er ingen problemer med fugt, bortset fra lige efter vi har taget bad, men det er forsvundet godt og vel en halv time senere.

Køkkenet er lidt anderledes. Vi har både brændekomfur og induktionskogeplade. Brændekomfuret bruger vi i vinterhalvåret og er alle andre komfurer overlegent i brug - siger fruen.

Induktionskogepladen bruges kun i sommerhalvåret - hvem har lyst til at stå ved et glohedt brændekomfur når sommertemperaturen runder 30 grader.

Begge komfurer har hver deres emfang der fungerer perfekt. I praksis er det kun nødvendigt at tænde ventilatorerne når der koges for at slippe af med vanddamp. Begge emfang er konstrueret så der er en naturlig ventilation.

Du nævner brændeovn. Har du set på en masseovn hvor brændeforbruget er ca. 1/8 af hvad en brændeovn sluger? De fås både med kakler som en kolonneovn eller bygges som en rörspies men funktionen og fyring er ens. Begge typer vil passe perfekt til et traditionelt byggeri.

Du kan læse mere om kolonneovne hos Lars Falk og Gjøl Ceramic. Jeg har også beskrevet vores kolonneovn under projekter som måske kan inspirere dig.

Der nævnes PM2,5 partikler, men det er ikke størrelsen eller mængden der er afgørende for sundheden. Det er den kemiske sammensætning. Det har Lunds Universitet grundigt undersøgt. BørneAstmaKlinikken i Gentofte bekræfter også Lunds Universitets undersøgelser. 

Var det størrelsen eller mængden ville vi se massedødsfald i pollensæsonen. Bemærk også at vores nabolande der har væsentlige flere ildsteder end i Danmark ikke kan genkende de påstande om brænderøgs sundhedsskadelige egenskaber.

Uanset hvad du vælger bør du få en snak med en skorstensfejer inden ildstedet projekteres for optimalt resultat. Begge vores ildsteder lugter aldrig af røg og forbrændingen er optimal.

For år tilbage besøgte jeg Egen Vinding & Datter der beskæftigede sig med biogene materialer. Det første der slog mig da jeg trådte ind af døren var det behagelige indeklima. Jeg var der desværre kun en enkelt dag så jeg så ikke alt. Desværre lukkede Egen Vindig & Datter i 2022, men du kan stadig finde dem på nettet. 
Her  er BR18 § 443 stk. 2.
"Boligens grundluftsskifte skal tilvejebringes med et ventilationsanlæg med indblæsning i beboelsesrummene og udsugning i bad, wc-rum, køkken og bryggers. Ventilationsanlægget skal have varmegenvinding, der forvarmer indblæsningsluften. Uden for opvarmningssæsonen kan indblæsning erstattes af udelufttilførsel gennem vinduer, udeluftventiler og lignende."
Hej gode ven.

Korrekt at det er §443 stk. 2. Det er også denne paragraf der bliver fremhævet at producenter af anlæg og diverse brancher.

Men at læse bygningsreglementet og byggeloven der er bag denne skal gøres i en helhed. Ofte er en anvisning direkte afhængig af andre i kapitlet paragraffer og ofte også i flere forskellige kapitler fra byggeloven (i tilfælde med ventilation gælder paragraffer fra kap. 5, 6, 11, 13, 14, 17 mf.)

Her er paragraf der direkte ændrer brugen af paragraf 443:

§ 446. Enfamiliehuse kan ventileres ved naturlig ventilation eller en kombination af naturlig- og mekanisk ventilation. For enfamiliehuse med naturlig ventilation gælder § 443, stk. 1 og 3.

Mvh. 

Annonce
Tusind tak for svarene! Vi fortsætter drømmen om et low-tech hus ​uden ​Genvex, men stadig med sublimt indeklima.

Vi har adgang til nogle meget fine døre, som dog har lyddæmper i bunden. Jeg tænker ikke dette er godt for luftcirkulationen, hvis vi vil lave huset uden Genvex (eller lign.)? Bør vi tage disse af, hvis vi laver samme setup som dig (Rantzau)? Er dine udluftningskanaler (Rantzau) primært for indtag af luft, og så udsugning gennem køkken og bad?

Vi vil stærkt overvejen kakkelovnen efter at have set dit projekt (Rantzau) og læst om det på nettet! Måske et dumt spørgsmål: kan man åbne, så man kan se flammerne ligesom i en tradionel Morsø brændeovn eller lign (som var udgangspunktet)? ​Da huset bliver topisloeret, så er formålet ​med brændeovnen primært for hyggens skyld. ​Ved ikke om kakkelovnen da er lidt over-kill?

Spændende med brændekomfur i køkkenet - men fruen ønsker et gaskomfur (selvom hun nok ikke har overvejet brænde endnu ;) ) 

Indtil nu har vi haft kontakt med WoodFiber ift. den diffusionsåbne opbygning, men er stadig på udkig efter den rette tømrer, som har stor erfaring med de biogene materiale (og kan arbejde i Saknderborg området)...

Vi er på udkig efter den rette vinduesproducent af trævinduer i tradionel stil. Har I nogle erfaringer med dette og hvor effektive er udluftningskanalerne i vinduer generelt? 

Lyddæmpere du omtaler er ligegyldige når du fravælger Genvex, men eventuel træk ved dørene bør undgås. 

Udluftningskanalerne på 1. sal hvor soveværelser og de ene badeværelse ligger, sikrer en god ventilation. Luften kan gå begge veje, hvor brændekomfuret i underetagen suger en del frisk luft ind når det kører.

Ang. kolonneovne: Normalt bliver de leveret med lukkede låger, men hos eldkraft.se kan andre låger i glas skaffes. De erstatter den inderste gnistlåge og de ydre i messing bibeholdes, så ja - du kan på den måde se flammerne i en kolonneovn.

Med en kolonneovn vil du hurtigt opleve at den varmer langt bedre end en traditionel brændeovn i jern med en brøkdel af brændeforbruget, så noget automatik der frakobler varmepumpen kan stærkt anbefales.

Da vi boede i København havde vi gaskomfur og det var da udmærket, men efter vi flyttede og fik brændekomfur fik gastronomien et gevaldigt løft. Med langtidsstegt oksesteg eller simreretter som gule ærter kan et gaskomfur godt pakke sammen - siger fruen. Det er trods alt hende der er køkkenhøvding. 

WoodFibre har jeg kun hørt godt om, men der findes andre og der kommer flere til. 

At finde danske vinduesfabrikanter der laver vinduer i klassisk stil er håbløst så dem laver jeg selv, men prøv at tale med personalet i Den Gamle By i Aarhus. Måske kender de nogle tømrer/snedkere i det jyske du kan kontakte. 

Udluftning mellem vinduerne har jeg faktisk et igangværende forsøg med 3 lag glas i samarbejde med min glarmester. Det ser lovende ud, og jeg har tænkt mig at offentliggøre resultatet her på LDS når forsøget er færdigt.

Træhus-nybyggeren, jeg er selv stor tilhænger af den tilgang du har til opførsel af et nyt hus. Det er et sympatisk projekt – biogene og diffusionsåbne materialer kan give et særligt roligt og sundt indeklima, hvis det tænkes rigtigt sammen. I branchen er fokus på de biogene materialer for en stor del båret og drevet af ønsket om et reduceret co2 aftryk. 

Dit fokus på “low-tech” og sublimt indeklima kan dog med stor sandsynlighed blive afsporet ved netop fravalget af et balanceret mekanisk ventilationsanlæg. Ud fra mine erfaringer vil et balanceret varmegenvindingsanlæg være den mest stabile og robuste løsning i praksis. Det gør energirammeberegningen realistisk at overholde uden krumspring og giver mulighed for at koncentrere indsatsen om de gode materialer og detaljer i stedet for at skulle kompensere for naturlig ventilation.

Hvis huset skal have karakter som Villa Valsjön, er det absolut muligt, men i biogene konstruktioner kræver det en mere målrettet projektering af produkter og samlinger. Det er ikke en dårlig idé – bare en mere teknisk krævende vej til det samme æstetiske udtryk.

Mvh. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis