Vand påfyldning på fjernvarme

Hej,

Jeg bøvler lidt med at få fyldt vand på mit anlæg, så det er klar til fyringsæsonen. Det er et, for mig, nyt anlæg da det er et hus vi er flyttet ind i.

Der er fjernvarme og vandbåren gulvvarme i huset, så jeg er lidt i tvivl om hvad der skal foregår hvor faktisk.

Jeg har forsøgt at tage et par billeder af det hele og nummerere hvor det potentielt kunne foregå.

Billede 2 er taget nedenunder billede 1.

Det jeg selv har forsøgt er at sætte en vandslange på nr 2, og åbne - Det skete der ikke umiddelbart noget ved sådan trykmæssigt på manometeret.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig her, da jeg er meget lidt gør-det-selv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er allerede tilstrækkeligt vand på dit anlæg. Mangler du varme?
Hvis du alligevel vil fylde vand på kan det bl.a gøres ved at sætte en slange mellem 3 og 4. Trykket skal ikke ligge højere end 1-1,5 bar.

Selvbygger med stort S. 
Jeg kunne læse mig frem til der helst skulle være ca 1.5 bar ish.

Men det der egentlig startede min undersøgelse af diverse ting, var at gulvvarmen ikke rigtig varmede de bagerste rum op, tænkte der måske var en sammenhæng, og ​om end ikke andet, så kunne jeg da lige fylde ​vand på, så den var efter ​anbefalingerne da den pt står på ca 1.

Det virker som om gulvvarmen kalder på varme, men det kommer bare ikke rigtig frem, temperaturen ændrer sig i hvert fald ikke (før solen rammer værelset)
På billedet har du kun 4 rum der kalder på varme.

Selvbygger med stort S. 
Ja. Og det kommer ikke rigtig frem. Temperaturen ændrer sig ikke og gulvet forbliver koldt.
Jeg tror nærmere du skal se på indstillingerne på kontrolpanelet. Det bør stå på 20 grader og AUTO, når det gør det så prøv at aflæse fremløbstemperaturen S3

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 19-10-2025 16:04:46

Der er allerede tilstrækkeligt vand på dit anlæg. Mangler du varme?
Hvis du alligevel vil fylde vand på kan det bl.a gøres ved at sætte en slange mellem 3 og 4. Trykket skal ikke ligge højere end 1-1,5 bar.

Det gav ikke rigtig mere tryk. Er der nogle haner der skal lukkes af?

Jeg satte slangen mellem 4 til 3. åbnede for 4 og åbnede derefter for 3
Superdiy skrev den 19-10-2025 16:35:03

Jeg tror nærmere du skal se på indstillingerne på kontrolpanelet. Det bør stå på 20 grader og AUTO, når det gør det så prøv at aflæse fremløbstemperaturen S3

Tak! Det prøver jeg

Der er flere muligheder for at fylde vand på anlægget. Slange på 4 og hen til enten 5 eller 6 vil også fylde på. Der skal lukkes op i begge ender. 
Det tryk der nu står på godt 1 vil stige når du får mere varme på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis