Hej alle
Nybegynder her.
Vi har vægge af gasbeton (7,5 cm) i vores ældre hus. Vi har en væg på godt 3 meter, hvor jeg vil sætte 10 IKEA METOD-skabe op (5 skabe i 2 rækker - de skabe der måler 100h x 60b x 37d).
Skabene skal sættes fast via den tilhørende METOD-skinne, som skal bores fast i væggen. Det vil jeg gøre med skruer på 6 x 50 mm og bruge disse rawlplugs: NKT Fasteners T6 universaldybel 8 x 40 mm.
Jeg forventer, at hvert skab vil veje ca. 70 kilo (20 kilo pr. skab med låge, og så fyldes op med små 50 kilo), så det trækker jo ret meget i væggen...
Mine spørgsmål:
1) Er det overhovedet muligt, at en gasbetonvæg kan bære så mange kilo? Er jo trods alt ca. 700...
2) Vil ovenstående rawlplugs og skruer kunne bære - og hvor mange skal man i så fald bruge? De hænger jo på en skinne, hvor der er 120 huller fordelt på de i alt 6 meter skinne, men 120 skruer er trods alt nok overkill ;)
3) Der står vist på pakken, at hver skrue kun kan bære 25 kilo i gasbeton (?!), og i så fald burde 3 skruer pr. skab jo være nok - men jeg vil gerne være på den sikre side, så er 5 skruer pr. skab bedre, eller vil det tværtimod gøre væggen mere ustabil, hvis der pludselig sidder 50 skruer i væggen? :)
4) Jeg tænker for en sikkerheds skyld at bore en støtteliste (21x44mm) under skabene, men vil det mon være smartest at gøre, når skabene ER sat op? Så kan jeg sikkert bedre måle, hvor listen skal være, så den holder tæt til skabene?
5) Jeg tænker at bore nogle huller i støttelisten og så markere igennem hullerne hvor jeg skal bore rawplugs i og sætte nogle lange træskruer ind, så jeg er sikker på, at listen sidder helt tæt til skabene - men er der en smartere måde...?