Problem med aktuator i Gulvvarmeshunt med 6 kredse

Jeg er ved at installere gulvvarme i kælderen med en shunt med 6 kredse. Jeg har købt et anlæg på dba der hedder Megatherm Magneta. Jeg bøvler lidt med 2 telestater (aktuatorer). De er ubrugt og virkede sådan set meget godt når jeg skulle teste at jeg styre de forskellige kredse. Man kan slå de enkelte kredse til og fra manuelt i styringen uden at jeg har tilsluttet de trådløse rumtermostater (hvilket er praktisk til test), og kredsene blev varme og kolde som jeg ønskede. Desværre virker den ene desværre ikke mere til badeværelset uden at jeg helt har forstået hvorfor. jeg flyttede en af de andre aktuatorer over på badeværelseskredsen og så fungerede det igen et stykke tid, men nu efter kort tid virker den heller ikke. De åbner bare  ikke selvom det røde signal i styringen lyser for den pågældende kreds. Der sker intet selvom jeg slår dem til og fra manuelt i styringen, og giver dem masser af tid til at reagere. Det er som om de har sat sig fast. De kan næppe være slidt op da de kun har været tilsluttet i kort tid. Jeg har på fornemmelsen at jeg smadrer telestaterne ved at jeg gør et eller andet forkert. Min mistanke er at det er sket når jeg slukker på elkontakten til anlægget mens aktuatorerne er åbne, men jeg er ikke sikker på om det kan være grunden. Dem der stadig virker var nemlig ikke åbne da jeg slukkede på kontakten, og virker stadig  Hvis nogen kan hjælpe mig til ikke at smadre flere telestater vil jeg blive glad, (hvis det er det jeg gør) eller måske hjælpe mig til at få gang i de to der ikke reagerer vil jeg blive endnu mere glad 😁
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Du kan ikke smadre telestater ved at afbryde dem " i utide" Du skriver at du flytter en anden telestat over. 
Har skal man naturligvis også flytte tilslutnings ledninger. Ellers er det jo ikke den rette udgang som styrer telestaten. 
Hvis telestat er monteret rigtig, og udgang lyser rød, så skal toppen på telestaten hæve sig op i løbet af et par minutter, så der ses en farvet ring. 
Mærker du kun efter varmen i rørene kan det være at telestat ikke er sat helt korrekt på. Altså ikke kan nå ned til stiften i ventilen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar Erik. Jeg kigger skam efter om den farvede ring bliver synlig når dioden er rød, det blev den da det virkede, men nu bliver den ikke synlig mere uanset om dioden lyser eller ej. 
Så skal du kigge efter om du har fået den sat i de rigtige klemmer. Hvis de tilsyneladende er det, så hiv lidt i begge ledere, for at konstatere at de sidder fast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis