Lav-selv hvide betonfliser?

Hej,
Det kan godt være, at den her hører hjemme under have eftersom det handler om fliser til udendørs brug, men mest snak om beton ser ud til at være under denne kategori, så bær over med mig.

Jeg tænker på, at prøve at lave helt lyse / hvide betonfliser til brug i bunden af min badedam, og har brug for lidt hjælp til valg af materialer. Jeg har set nogle youtube videoer om emnet og her benyttede man hvidt cement (let nok), hvidt sand og hvide sten (på størrelse med perlesten vil jeg tro) og andre steder var det bare cement og sand. Videoen var på englesk, så jeg ved ikke hvilke materialer man ville bruge i Danmark. Kan hvidt strandsand (som f.eks. https://www.sandshoppen.dk/strandsand-0-1-mm/) bruges til fliser? Som jeg forstår det er det uegnet fordi strandsand er for rundt og fyldt med salte? 
Er der et hvidt alternativ, som er brugbart?
Hvis det nu blandes med hvide perlesten (https://maxibag.dk/sten/hvide-perlesten)  i forholdet 1 cement, 2 sand, 3 sten? (det var det de havde størst succes med i videoen). 
Og kan man overhovedet bruge perlesten til beton?

Fliserne skal helst ikke være tykkere end 2,5cm - de skal ikke bære noget og vil ligge i vand.
Jeg overvejer også at indfarve dem med oxydfarvepulver, så de får en lyseblå farve. Er der nogen der har erfaring med det?

Håber nogen har solid erfaring på området?
Mvh Rasmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Strandsand er udmærket at støbe med, det er der ingen problemer med, men der skal jo en del cement til, hvis du kun bruger det i blandingen..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvid cement og strandsand vil give en beton med en farve der ligner strandsand og vil ikke blive tilnærmelsesvis hvid desværre. Men lav en prøve og se om du synes om det.
je_ns skrev den 17-10-2025 21:11:03

Strandsand er udmærket at støbe med, det er der ingen problemer med, men der skal jo en del cement til, hvis du kun bruger det i blandingen..

Hvad vil et typisk blandingsforhold være?

lds123 skrev den 17-10-2025 21:15:46

Hvid cement og strandsand vil give en beton med en farve der ligner strandsand og vil ikke blive tilnærmelsesvis hvid desværre. Men lav en prøve og se om du synes om det.

Ja, jeg så en længere beskrivelse af en her på forummet der havde lavet en bordplade der skulle være "hvid" (som var lavet med strandsand og hvid cement så vidt jeg husker) og den så meget lysegrå ud, og det er ikke helt det jeg går efter.

Prøv at søge på marmorpulver som erstatning for strandsand.
Annonce
Lav fliserne som terrazzo istedet, så bliver de helt hvide og kan poleres blanke hvis du lyster.

Hvid cement + hvide marmor skærver + marmormel. Det er ikke så dyrt som man tror.
Hvis du vil farve det er det let nok med oxydfarve.

Selvbygger med stort S. 
Marmorskærver er desværre ikke frostfast. Det er marmorpulver når det blandes med hvid cement.
Hvor længe regner du med at de hvide fliser kan holde deres farve i bunden af en badedam?
Betonfliser har en ru overflade og er meget modtagelige for grønalger. De er sværere at holde rene end glatte fliser.

GodeVen skrev den 20-10-2025 10:04:27

Hvor længe regner du med at de hvide fliser kan holde deres farve i bunden af en badedam?
Betonfliser har en ru overflade og er meget modtagelige for grønalger. De er sværere at holde rene end glatte fliser.

Mjah, godt spørgsmål. I min nuværende bade-dam har jeg sandstensfliser og de er ikke blevet algebefængt, og de er ellers ret ru i det, men efter alle de gode svar på tråden her overvejer om jeg måske skal gøre noget andet.

Er fliserne dækket af vand er det ikke grønalger der skaber problemer - det er tråd alger der kan skabe problemet og det er noget ganske andet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis