Køkkenbordplade i ask rce0852 543 9460 17-10-2025 17:18 Hvad er erfaringerne med køkkenbordplade i ask (27 mm massiv)? Er det til at have med at gøre, hvis man giver den olie (hvidpigmenteret)? Jeg kan alt - når det lykkes. 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Rantzau 4682 2970 17-10-2025 18:30 Ask er et udmærket valg til et køkkenbord, men der er visse forbehold du skal have for øje:Hårhedsgraden på ask er ca. 4,1 på Brinell-skalaen, og er dermed en hård træsort.En overfladebehandling med pigmenter på ask ligger derfor i overfladen og slides hurtigt med et kedeligt synligt resultat. Du får et langt mere smukt resultat ved at lysne ask mest muligt og efterfølgende vedligeholde med farveneutral træolie beregnet til køkkenborde.Inden du bestiller en bordplade i ask, vil jeg anbefale du undersøger hvilken art der er tale om. Ønsker du det lyse look er arten Fraxinus americana et godt bud.
Superdiy 2521 4200 17-10-2025 18:30 Det er fuldstændig som alle andre træbordplader. Giver du den olie 2x om året, og lader være med at svine med vand omkring vasken, så holder den længere end resten af køkkenet.Jeg er iøvrigt enig med Rantzau, ask er rigeglit lys i forvejen så en ufarvet olie er pænere. Selvbygger med stort S.
Rantzau 4682 2970 17-10-2025 18:59 Desværre har ask en kedelig egenskab:Den er særlig sårbar for svindrevner i snitfladerne. De betyder at snitfladerne omkring udskæring til vask og amartur skal sikres bedst muligt.Almindelig PVA hvid træ lim er efter mine erfaringer det bedste. Det påføres på snitfladerne med en finger flere gange indtil der ligger en solid gummihud.Overflødende lim fra fingrene aftørres selvfølgelig i dine arbejdsbukser til stor irritation for fruen der skal vaske bukserne.