Afstivning af højsenge

Hejsa,
Jeg har skruet nogle almindelige 80x160 senge op på væggen, i håbet om at kunne udnytte gulvpladsen lidt bedre. Værelset er kun 3,5 x 2,2m, og derfor kunne jeg anbringe sengene i forlængelse af hinanden, skrue dem fast med karmskruer igennem bundremmen, og lave en overgang imellem sengene, for at understøtte dem i samlingen. Ligeledes laver jeg også en stolpe til gulv, i midten modsat væggen, så sengene er understøttet i alle hjørner.

Efter lidt indledende tests med ungerne, viser det sig at forreste bundrem på begge senge, giver sig lidt ved belastning(6årig der hopper i sengen). Ikke noget der nogensinde ville brække noget, men nok til at fruen får dårlige nerver.

Jeg tænker den nemmeste måde er at stive hele fronten af med noget spærtræ. Problemet er blot at karmen til indgangsdøren kun tillader en tykkelse på 34-35mm.

Forudsat at jeg kan få specialfremstillet et sådan stykke træ, hvor højt vil i sige at det stykke spærtræ skal være? Det bliver skruet fast til bundremmen i hele spændet, dog ikke i væggen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok skrue en lægte fast på indvendig side. Så ødelægge det ikke udseendet.  Og hvis det skal være HELT godt så limes også.
Mindre end en lægte kan sikkert også gøre det. For eksempel et forskallingsbrædt der måske skal skæres lidt ned i bredde så det ikke stikker nedenud. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nu er karmskruer faktisk ikke altid det bedste til formålet. Du skal i hvert fald have boret større hul i træet så skruen trækker træet ind imod væggen.  
Så kan 45 mm reglar, en lægte eller et bræt sidde på indersiden af benene og der funger helt ud ligeså godt. Du tager de 2 små tværgående af, saver et kan 1/2 ind i toppen af stolpen så lægten hviler i det hak. Så skrues det sammen i stedet for de midlertidige skruetvinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kermit_369 skrev den 17-10-2025 17:55:09

Jeg ville nok skrue en lægte fast på indvendig side. Så ødelægge det ikke udseendet.  Og hvis det skal være HELT godt så limes også.
Mindre end en lægte kan sikkert også gøre det. For eksempel et forskallingsbrædt der måske skal skæres lidt ned i bredde så det ikke stikker nedenud. 

Tak for svaret. Grunden til jeg overvejede afstivning på fronten, er fordi at rammen til lamellerne, og listen den hviler på, ligger inde bagved, og giver ikke et fladt plan man kan skrue noget fast på. Jeg har dog lister jeg kan bruge til at udligne niveauforskellene på fronten, så man kunne skrue et godt stykke træ fast der.

ev elmand skrev den 17-10-2025 23:39:53

Nu er karmskruer faktisk ikke altid det bedste til formålet. Du skal i hvert fald have boret større hul i træet så skruen trækker træet ind imod væggen.  
Så kan 45 mm reglar, en lægte eller et bræt sidde på indersiden af benene og der funger helt ud ligeså godt. Du tager de 2 små tværgående af, saver et kan 1/2 ind i toppen af stolpen så lægten hviler i det hak. Så skrues det sammen i stedet for de midlertidige skruetvinger. 

Ok. Jeg tror de sidder fint fast ifht den lodrette påvirkning, og jeg håbede at hvis konstruktionen blev tilstrækkelig stabil/stiv, at karmskruerne i endevæggene holdt skruerne fra at kunne blive trukket ud af væggen på langsiden. 

Du skriver at det giver sig når knægten roder rundt. Hvor giver det sig? Jeg kunne mistænke at det er ved gavle imod vægge hvis de ikke er trukket hårdt imod muren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis