Automatsikring - 3 x 2pols vs 4pols

Hej 

Er ved at gøre klar til nyt køkken. 
I vaskeskabet skal der tilsluttes, opvaskemaskine, Quooker, kværn mv. 

Så der er trukket et 5*1,5 kabel, så langt så godt. 

Men i tavlen har elektrikeren gjort klar med 3 2pols automatsikringer, og ikke en en 4pols som jeg nok have forstillet mig. 

Han har ferie nu, så kan ikke spørge ham hvorfor :-)

Er der en der hjælpe med at få stillet min nysgerrighed
Er det måden man gør det på ? og hvad gør man med NUL Lederen, i dette sæt op ?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måsk ikke fordi der også skal være grupper til stikkontaker? De skal jo fordeles på minimum 2 grupper.

Hvis der kun er 2P+N sikringer kunne det måske tyde på du kun har én fase.

Men ev-elmand elelr S.Fabrin herindre fra er nok de rette til at svare på spørgsmålet.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Opvaskemaskine bruger ca. 2,2 kW,  Quooker bruger ca. 1,6 kW. Hvad kværnern bruger ved jeg ikke. Men alle tre faser er brugt.
Du skriver, at der er trukket et 5x1,5 mm2 kabel. Det må efter de ny regler kun forsikres med 10 A. Skal der kunne forsikres med 13A, skal der udføres beregning af kablet. I dit tilfælde ville jeg have trukket et 5x2,5 mm2 kabel. Prisforskellen er ikke værd at nævne.
Jeg ville også have monteret en 4 polet automatsikring og ikke 3 stk. topolede. Ved brug af tre topolede automatsikringer, kan du komme ud for at der stadig er spænding på de to faser, hvis du vil fejlsøge eller demontere en af brugsgenstandene. Eller hvad værre er, hvis du afbryder nullen, så er der stadig spænding på de to faser med en mulighed for at den forbruger, der har den laveste effekt får den største spænding med, hvad deraf følger.

fase
Ok tak. Så var min undren ikke helt ubegrundet…

Han må komme med en forklaring i næste uge.
Det må ikke monteres på den måde du forklarer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Wagner 82 skrev den 17-10-2025 10:15:06

Ok tak. Så var min undren ikke helt ubegrundet…

Han må komme med en forklaring i næste uge.

Selvom man godt må have flere grupper i sammen kabel så kan det jo også være han bare har sat noget i tavlen han lige havde i bilen og ændrer det når han gør det færdigt.

Meld gerne tilbage om hvordan det udvikler sig :-)

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Jeg ved godt at der under visse forhold må være flere grupper i samme kabel så du det ikke her. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis