Kraftstik i skur

Hejsa
Jeg ønsker at få lavet i et kraftstik i mit skur. Der er et 5x1,5 mm a+n kabel fra hus til skuret i dag og det er via dette kabel, at der ​trækkes strøm til stikkontakterne og til lyset. 
​Kan jeg få et kraftstik via dette kabel? Der er desværre ikke tomrør til huset. Jeg skal nemlig bruge ​et kraftstik til en afretter/tykkelseshøvl jeg planlægger at købe. 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stor motor er der på den afretter/tykkelseshøvl du påtænker at købe?
Du kan godt montere kraftstik på dit kabel, men sikringerne må ikke være større end 10 amp. (Måske 13 amp, hvis du får laver dn beregning på dit kabel).

Søren O
Hvis din installation er mere end 5 år gammel, var det lovligt8 at forsikre med 13A. 

fase
Søren O skrev den 16-10-2025 18:30:54

Hvor stor motor er der på den afretter/tykkelseshøvl du påtænker at købe?
Du kan godt montere kraftstik på dit kabel, men sikringerne må ikke være større end 10 amp. (Måske 13 amp, hvis du får laver dn beregning på dit kabel).

Puha - jeg er ikke ørn til den slags. Vedhæfter lige et billede med nogle tal 🫣

S. Fabrin skrev den 16-10-2025 19:05:18

Hvis din installation er mere end 5 år gammel, var det lovligt8 at forsikre med 13A. 

Huset blev færdigbygget i april 2020. 😊

Vil tro at den bruger ca. 7 amp i fuldlaststrøm, så den kan ret sikkert køre på dine 10 amp. sikringer, selv om du også har tændt lidt lys.

Søren O
Annonce
Strømmen er på 6,2A, men startstrømmen er højere. Hvis sikringerne r på 13A ville jeg prøve, men bliv ikke forbavset, hvis det ikke går.

fase
S. Fabrin skrev den 16-10-2025 20:19:21

Strømmen er på 6,2A, men startstrømmen er højere. Hvis sikringerne r på 13A ville jeg prøve, men bliv ikke forbavset, hvis det ikke går.

Afhænger også af typen på sikringerne, er det eks Neozed sikring 13 A, er der gode muligheder for det kan lykkes, man kan jo også begrænse startstrømmen med en softstarter..

Neozed sikring 13 A

Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin skrev den 16-10-2025 20:19:21

Det vil være træls, hvis jeg hiver en elektriker ind for at lave det og det ikke virker alligevel 😁 Har ingen anelse om, hvor meget det vil koste heller .

Der sker jo ikke noget ved at prøve. Har du automat sikringer kan det jo skiftes ud til en gruppe afbryder som tager de smeltesikringer som Je_ns viser. Så kan det sikkert køre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis