Afbryder monteret efter stikkontakt fejler?

Hej,

Kan ikke få afbryder til at slukke og tænde?
Hvad i alverden har jeg gjort forkert?

Har en udendørs stikkontakt med fase, nul og jord .
Ovenpå monterer jeg en afbryder og der går et 3 ledet kabel op til en lampe.

Nul fra stikkontakt har jeg luset sammen med nul fra lampe. Brun fase har jeg prøvet at sætte i hver klemme og sammen i begge klemmer. Men enten er der fast lys eller intet?

Nogen der har et bud tak :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst er kablet til lamperne så langt, at du kan afisolere så meget at den blå og gulgrønne kan nå ne i stikkontakten? Det kan anbefales at forbinde kablets blå og gulgrøn direkte i stikkontakten. Den gulgrønne kan du afslutte i en muffe, hvis den ikke skal bruges. 
Nu vi er ved stikkontakten, så skal du bytte om på fase og nul. Fasen skal være til venstre og nullen til højre. Nullen til lamperne skal være blå, så derfor afisolerer du kablet, så nullen kan nå ned i stikkontaktens nulklemme.
Fasen fra stikkontakten kan udmærket være den røde ledning. Den forbinder du ti den ene klemme i afbryderen og den brune ledning til lamperne forbinder du til den anden klemme. Hvis det ikke virker, er afbryderen måske defekt. Det kan du undersøge ved at måle modstand mellem de to klemmer og betjene afbryderen.

fase
Mange tak Fabrin for hjælp. Det var afbryderen der var noget skrammel. Satte en anden på og så virkede det 👍
Haderslev1234 skrev den 16-10-2025 18:00:06

Mange tak Fabrin for hjælp. Det var afbryderen der var noget skrammel. Satte en anden på og så virkede det 👍

Fint så virker det. Fik du rettet nogle af de andre fejl, nu du var i gang?  

fase
Ja det gjorde jeg da bestemt og kunne lige så godt gøre det helt korrekt nu hvor vejledningen jo var guidet op her:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis