Kan jeg bruge 45 x 95 reglar i min bærende konstruktion - uisoleret skur med let tag

Hej LDS'ere

Jeg har tegnet og lavet indkøbsliste for træet til et kombineret skur/drivhus. Det bliver uisoleret og får Rias termoplader (polycarbonat) på taget, som har en hældning på godt 6 grader.
Konstruktionen får vandret bræddebeklædning.

Nu er jeg kommet i tvivl om valget af 45 x 95 reglar som gennemgående materiale i vægkonstruktionen - efter at have set at Bauhaus specifikt skriver, at dem, de har, ikke må bruges til. bærende konstruktioner (jeg har dog planlagt efter at gå i Bygma, da de har flere forskellige længder).

Jeg lægger reglarne dobbelt omkring tunge emner som fx de to vinduer og en dør i vedlagte foto. Der er støbte punktfundamenter (bundrem i stolpesko) under jamberne.

Det er som sagt 'kun' et skur - ikke et 'værested'. Ville I uden bekymringer anvende 45 X 95 reglar?

Dbh
Stine
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spar alle de dobbelte reglar væk, og brug styrkesorteret spærtræ i stedet.

Selvbygger med stort S. 
Hej SuperDIY

Jeg kan ikke umiddelbart finde spærtræ i tykkelsen 90 mm (eller evt 100 mm - indenfor den margen kan jeg godt justere uden at ændre for mange øvrige mål) - kan du evt. henvise til et specifikt forslag?

Skal jeg efter din mening udskifte alle dobbelt reglar til spærtræ af hensyn til styrken i konstruktionen (og hvilken styrkesortering i givet fald?) - eller handler det mere om det lidt omstændelige i dobbelte reglar? 

Bare FYI: Jeg har ikke noget imod de dobbelte reglar som sådan - da det giver mulighed for at bygge op i mindre moduler.
Jeg ville spare de dobbelte væk, da det er spild af penge.
45x95 mm spærtræ fåes alle steder. Det ville jeg bruge til alle stolper i konstruktionen.

Det kan aldrig svare sig at lave så lille et skur i små sektioner. Har man bare lidt bygge erfaring og en ordentlig kapsav kan hele skelettet rejses direkte på bundremmen på
1/2 dag.

Selvbygger med stort S. 
Tak Superdiy
Jeg læser dit svar som at jeg ikke behøver skifte til spærtræ for at få en god nok konstruktionstabilitet.
Jeg er helt med på dit andet input - jeg vil overveje om jeg tør kaste mig ud i hele sider af gangen :-) 
Bedste hilsner
2-3 m fra væggen banker du en "pind" i jorden. på samme måde und fra gavlen. Fra de 2 pined skruer du en skrå stiver på første lodrette stolpe som du har i væggen. Så står den fast indtil endevæggen laves. På samme måde i den anden ende. Så kan væggen laves på stedet. 
Men så kort en væg kan også laves på jorden og rejses op. Så behøver du kun 1 skråstiver. 
De fjernes når hele skelettet er lavet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis