Hvilken behandling af disse vinduer/træværk? (mahogni?)

Hej

Jeg har et 70erhus med en del vinduer og træværk i en mørk træsort som ligner mahogni, men jeg er ikke sikker.

Jeg tror, at træet trænger til noget behandling af en slags, men jeg er i tvivl om hvilken.

De første 6 billeder er af vinduespartier på hhv. syd- og vestvendt del af hus.
Jeg tror de er fra 2004.

De næste 5 billeder er fra sydvendte skråvinduer som går ned i en zink-indfatning af en slags. Dvs. der er en slags hylde/sålbænk af zink under disse vinduer. Listerne ser ret medtagne ud. Jeg håber, de kan reddes. Der ser ud til at være nogle gummilister/tætningslister i mellem glaslister og termoruderne som er delvist gået i stykker. Det ser ud til at man har forsøgt at fylde ud med noget fugemasse af en slags... 

De sidste 3 billeder er af et rækværk på ​en altan. Jeg tror træet er af samme type som de andre. Mon jeg kan slibe det let og give noget træbeskyttelse?

Spørgsmål:

1: Nogen der har et bud på, hvilken træsort det er?

2: Hvilken behandling skal det have? ​Afslibning, træbeskyttelse, olie, ​eller andet? ​

3: Hvor tit skal sådan noget træ behandles?

4: Skal noget af det simpelthen udskiftes?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Trp-Trap vinduesolie vil være et godt bud. I natur eller mahognifarve. Sidstnævnte med pigmenter beskytter lidt mere. Men farver så også træet en smule.

Det lader til noget af træet trænger til en god vask alger.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 15-10-2025 14:00:58

Trp-Trap vinduesolie vil være et godt bud. I natur eller mahognifarve. Sidstnævnte med pigmenter beskytter lidt mere. Men farver så også træet en smule.

OK. Er det altsammen - altså alle 3 typer  træværk du vil give den behandling?

Hvordan bør jeg forberede træet? Skal det pudses let med korn 80-120?
Eller skal jeg bare give det en gang malerens grundrens med en svamp?

Eller noget andet?

Egner årstiden sig til den slags behandling? eller er det for fugtigt/koldt nu - og skal jeg vente til forår?

LennartBertelsen skrev den 15-10-2025 14:06:32

Eller noget andet?

Egner årstiden sig til den slags behandling? eller er det for fugtigt/koldt nu - og skal jeg vente til forår?

HVis det alt er hårdttræ så ja. Noget af gelænderet ser ud til at have fået pigment (se på skruerne).

Trip-trap har en glimrende vejledning omkring forbereedlse mm.

Tørt og helst en uges tid inden, 10-25 grader (eller anden temepratur - tejk Trip-Trap). Så efteråret er nok ikke det optimale tidspunkt. Medmindre du kan ramme en god temperatur og ikek fugtigt vejr de næste dage med en uge uden regn. Maj-september havd enok være optimalt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Vinduerne er i mine øjne helt klart af mahogni. Det er lidt sværere at vurdere resten, da man kan få meget andet træ til at ligne mahogni ved hjælp af farve, men umiddelbart ligner det også mahogni.
For mig ser det ud til, at vinduerne er lakeret med lak. Så derfor ville jeg umiddelbart også sige, at de skal lakeres igen.
Der findes mange nyere olier på markedet, som jeg ikke helt kender virkningen af, men generelt kan olie jo ikke trænge ind, hvis der er lak, så derfor lak igen.
Bl.a. på billede 3 kan man se, at lakken visse steder har sluppet sin vedhæftning, således at der er luft under. Hvis du skraber forsigtigt i de hvide områder, vil du formentlig kunne se, at de kan skrabe nogle mindre hårde flader af, som viser, at det nok er lak.
De skal slibes, så al den løse lak kommer af, inden du så lakerer igen.
Desværre kan jeg på det øvrige ikke se, om det er lakeret eller behandlet med olie eller træbeskyttelse.
Bundlisterne på billede 7,8 og 9, ser ud til at være hårdt ramt, så om de kan reddes kan være tvivlsomt, da der er ret store revne i, hvor fugt kan trænge ind - hvilket også rent faktisk er sket.
Men du kan jo gøre et forsøg, ved at rense og slibe dem rigtig godt, og når du så lakerer skal du sørge for at give dem rigeligt, således at alle revner bliver fyldt helt op, da vand ellers vil rende ind og angribe indefra, som det allerede er tilfældet nu. 
Det rigtige vil være at pille listen af og montere nye tætningslister - alternativt skal de være noget sort fleksibelt fuge, du fylder i. Ikke noget som bliver hårdt.

Kurt B. Andersen
kurta skrev den 15-10-2025 22:48:49

Vinduerne er i mine øjne helt klart af mahogni. Det er lidt sværere at vurdere resten, da man kan få meget andet træ til at ligne mahogni ved hjælp af farve, men umiddelbart ligner det også mahogni.
For mig ser det ud til, at vinduerne er lakeret med lak. Så derfor ville jeg umiddelbart også sige, at de skal lakeres igen.
Der findes mange nyere olier på markedet, som jeg ikke helt kender virkningen af, men generelt kan olie jo ikke trænge ind, hvis der er lak, så derfor lak igen.
Bl.a. på billede 3 kan man se, at lakken visse steder har sluppet sin vedhæftning, således at der er luft under. Hvis du skraber forsigtigt i de hvide områder, vil du formentlig kunne se, at de kan skrabe nogle mindre hårde flader af, som viser, at det nok er lak.
Desværre kan jeg på det øvrige ikke se, om det er lakeret eller behandlet med olie eller træbeskyttelse.
Bundlisterne på billede 7,8 og 9, ser ud til at være hårdt ramt, så om de kan reddes kan være tvivlsomt, da der er ret store revne i, hvor fugt kan trænge ind - hvilket også rent faktisk er sket.
Men du kan jo gøre et forsøg, ved at rense og slibe dem rigtig godt, og når du så lakerer skal du sørge for at give dem rigeligt, således at alle revner bliver fyldt helt op, da vand ellers vil rende ind og angribe indefra, som det allerede er tilfældet nu. 
Det rigtige vil være at pille listen af og montere nye tætningslister - alternativt skal de være noget sort fleksibelt fuge, du fylder i. Ikke noget som bliver hårdt.

Tak for det.

Jeg går ud fra, at det er et forårs/sommer projekt. Så jeg håber at de holder til en gang frost til vinter...
Er der noget jeg bør gøre midlertidigt for at det klarer sig bedre gennem vinteren?
Annonce
buller27 skrev den 15-10-2025 14:17:14

Eller noget andet?

HVis det alt er hårdttræ så ja. Noget af gelænderet ser ud til at have fået pigment (se på skruerne).

Tørt og helst en uges tid inden, 10-25 grader (eller anden temepratur - tejk Trip-Trap). Så efteråret er nok ikke det optimale tidspunkt. Medmindre du kan ramme en god temperatur og ikek fugtigt vejr de næste dage med en uge uden regn. Maj-september havd enok være optimalt.

Er din vurdering at gelænderet har fået en oliebehanling med pigment a'la trip trap vindues olie med pigment "mahogni" - og at vinduerne har fået noget a'la trip trap vindues olie "nature" altså uden pigment?

Eller har gelænderet nærmere fået noget GORI eller maling?

Umiddelbart synes jeg det på vinduerne ser pænest ud...

Hvor længe skal jeg forvente sådan en behanling holder før det skal have igen?

kurta skrev den 15-10-2025 22:48:49

Hvilken lak bør jeg anvende?

Og kan det give mening at skrabe/pudse dem af og så give olie 1-2 gange først med trip-trap vindues olie og så en gang lak til sidst?

LennartBertelsen skrev den 08-05-2026 14:13:44

buller27 skrev den 15-10-2025 14:17:14

Eller noget andet?

Er din vurdering at gelænderet har fået en oliebehanling med pigment a'la trip trap vindues olie med pigment "mahogni" - og at vinduerne har fået noget a'la trip trap vindues olie "nature" altså uden pigment?

Eller har gelænderet nærmere fået noget GORI eller maling?

Umiddelbart synes jeg det på vinduerne ser pænest ud...

Hvor længe skal jeg forvente sådan en behanling holder før det skal have igen?

Det kunne godt se sådan ud. Synes vinduernere ligne ren mere naturlig farve.

Jeg er ikke ekspert i de lakker og olier man bruger nu om dage, men det må en farvehandler kunne rådgive om.
Da jeg arbejdede med sådan noget var vandbaseret lak ikke opfundet, og heller ikke de olier som man kan købe nu.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også