Rør isolering fra 70’erne - skal de tjekkes for asbest?

Hejsa,

I forbindelse med renovering af væggen har jeg fjernet en loftliste skjuler til remmen og fundet varmerørene. Jeg vil gerne blotlægge disse rør op til loftet men jeg er bekymret for at rør-isoleringen på billederne muligvis indeholder asbest.

Er der nogen på forumet som har stødt på denne type rørisolering før? Huset er fra 1972.

Alt hjælp og råd modtages.

Pft.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den type rørisolering man kan se indeholder ikke asbest.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det var især i bøjningerne der blev brugt asbest, de lige stykker var ofte mineraluld, det synes jeg også dine ligner.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er rørskåle af mineraluld omsluttet af en plastkappe som blev klemt sammen. Dem solgte Rockwool masser af i 70'ern, og de indeholdt ikke asbest.

Under alle omstændigheder er dit projekt begrænset så det store asbesthysteri burde ikke komme i spil. 
Som de andre er inde på er det usandsynligt isoleringen indeholder asbest. Billedet viser synlig plastskumisolering med plastkappe så vidt jeg kan se hvis der zoomes ind. Som je_ns nævner er det oftest i bøjningerne der har været asbest og så i det pap der er brugt på de lige strækninger. Men så skal vi altså +10-15 år længere tilbage.
Forbuddet for varmeisolering med asbest tråde i kraft i 1972 og har i praksis været løbende reduceret da meget bedre alternativer kom i slut 60erne.

Men vil da anbefale du fortsat har dem isoleret. Vil du fjerne det gamle kan du bruge rørskåle i skum eller mineraluld.

Fjerner du det kan du godt risikere det smuldrer og sviner en del det gamle skumisolering.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis