Hvordan justeres fransk dør som klaprer?

Jeg har en fransk dør mellem to rum.
Den ene dør kan fastgøres med et par slåer der slås ned i fodstykke og ovre karm.
Når man har gjort det, så klaprer døren - irreterende...

Der er sådanne hvide dimser, hvor slåen går i ned/op i. Jeg tror tanken er, at man kan dreje denne for at justere døren så den ikke klaprer.
Men hvilket værktøj skal jeg bruge til dette?

Det ligner en umbrako nøgle, men jeg kan ikke finde en der er så stor... Den er større end den største umbrakonøgle jeg har kunnet finde i værktøjskassen samt lokale byggemarkeder.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brug en bolt  hvor hovedt passer og en tang til at dreje med
bredker skrev den 14-10-2025 19:03:59

brug en bolt  hvor hovedt passer og en tang til at dreje med

Det er genialt det her!

Jeg fandt straks en fransk skrue med hovede der passede. Måske en halv til hel mm mindre. Den drejer desværre bare rundt nede i hullet.  
Når døren klaprer i franske døre skyldes det med stor sandsynligvis manglende rullelås.

En rullelås sikrer dørene sidder i spænd så vibrationer undgås. Rullelås fås hos Ordrup Værktøjsmagasin.

Den sekundære dør fastgøres med skudrigler, men de medfølgende plastdimser til karmen er stort set ubrugelige. De skal skiftes med tilsvarende i metal.

Rantzau skrev den 14-10-2025 20:06:40

Når døren klaprer i franske døre skyldes det med stor sandsynligvis manglende rullelås.

En rullelås sikrer dørene sidder i spænd så vibrationer undgås. Rullelås fås hos Ordrup Værktøjsmagasin.

Den sekundære dør fastgøres med skudrigler, men de medfølgende plastdimser til karmen er stort set ubrugelige. De skal skiftes med tilsvarende i metal.

Hvad hedder de dimser? Og hvor får jeg dem?

Hvor monteres den der rulle lås?

En rullelås monteres i stedet for en låsekasse. Nogle foretrækker at bore ud og så tilrette med et stemmejern.

Selv foretrækker jeg en lyremejsel. På den måde kan jeg montere en rullelås med stor nøjagtighed. Har man først lært at anvende en lyremejsel, er den lige så uundværlig som gaffatape. 

Alle stumper jeg har nævnt, er lagervarer hos Ordrup Værktøjsmagasin.

Metaldimserne hedder støvafvisende låseblik til skudrigler. Dem kender personelt til hudløshed. 
Annonce
En lyremejsel minder om et stemmejern, men udfræsningerne gør det lettere at fjerne spåner.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis