Ny bil.

Så har vi efter mange tilløb taget beslutningen om at skifte til elbil. Den bliver leveret i begyndelsen af det nye år.

Egentlig var det vel bare at trække nyt kabel til garagen hvor lade standeren skal sidde.

Ikke helt - kablet skal gå fra boksen i annekset der forsyner varmepumpen, og videre frem til garagen. Sønnike satte i sin tid en bimåler op så forbruget til varmepumpen var under kontrol. Jeg kan forstå på sønnike at det var bedre at ændre nuværende set up så det bedre spiller sammen med en ladestander til elbilen. For at have alle detaljer på plads, havde sønnike også en samtale med Toyotas tekniske afdeling.

Vi har valgt at købe en ladeboks, da vi i forvejen får reduceret elpris grundet varmepumpen, så der er ikke mere rabat at hente.

For en sikkerheds valgte sønnike også at skifte til 6 kvadrat helt fra målertavlen, videre til annekset og varmepumpen og frem til garagen.

Målertavlen er af ældre dato, så sønnike vurderede at tiden var kommet til en total udskiftning og opgradering til nyeste standarder.

Samtidig delte han kredsene op til en mere logisk fordeling. Han drønede rundt og målte på stort set samtlige udtag og afbrydere - det gik der også en del tid med.

Målingerne på jord var han ikke helt tilfreds med, så ny jord blev også fikset, så han nu er tilfreds med måleresultaterne - det er fruen og jeg også, da han fandt en fejl på induktionskogepladerne som nu er fikset. 

At der skulle bores, fræses, fjernes paneler og lappes puds overalt kommer nok ikke bag på de elektrikere der er her på LDS.

Sønnike er elektriker og arbejder hovedsageligt med kvalitetssikring, så noget tilsyneladende simpelt som ny bil kan hurtigt udvikle sig til en meget omfattende opgave.  
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det viser al erfaring at der ofte følger noget mere med. 
Især når man får sådan nogle skide tøffer eller djøffer inden for døren  Undskyld Rantzau men jeg kunne ikke dy mig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ha ha Erik. Det havde jeg fortjent.  
Bare så andre ikke tror det kan gøres simpelt:
Vi bor på gammel gård midt i Værløse. Fruen og jeg i gammel stald fra ca 1860, datter, svigersøn og to børnebørn i hovedhuset fra 1766. De og vi skiftede til elbiler januar 2025.
El er med hovedtavle hos os. Vi leverer så til deres tavle inkl. bimåler, og til værkstedet.
Den fælles lader får pwr fra en ny bimåler under vores hovedtavle. Vi skiftes til om natten at lade til de tilsammen ca 30.000 årlige km.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Rantzau.
Efter din udførlige forklaring og svar til Erik, kunne jeg godt tænke mig at spørge om din søn, der er strømfordeler,  også tager hensyn til installationen af omtalte ladeboks. Så vidt jeg kan forstå, er der mange opfattelser af, hvordan installationen udføres (læs mere eller mindre heldige udførelser). Og tillykke med den ny dyt  

fase
Den var go' Fabrin - Strømfordeleren. 

Strømfordeleren er forholdsvis ny udlært, og lade boksen er hans første alvorlige armvrid med denne type opgave. 

Strømfordeleren og Toyotas teknikere taler godt sammen, så det endelige set up er endnu ikke afklaret - det er trods alt Toyota der opfandt begrebet lean.

Strømfordelerens mester kan godt se fordelen i at sønnike viser initiativ, så vi købte alle stumperne gennem hans firma med en gavmild rabat som på sigt kommer alle til gavn.

Ak ja JohnLarsen. Jeg forstår dig godt. Livet er ikke nemt:

Heldigvis bor du i stalden, så det nemmeste var måske du fortsatte med at køre med oksekærre.  
Annonce
Rantzau skrev den 14-10-2025 19:57:18

Ak ja JohnLarsen. Jeg forstår dig godt. Livet er ikke nemt:

Heldigvis bor du i stalden, så det nemmeste var måske du fortsatte med at køre med oksekærre.  

Udtrykte mig vist uklart. Jeg synes vi gjorde det simpelt, betalte lige knap 5.000,- for en Zaptec lader inkl bimåler, 25 m kabel og installation.

Det har nu kørt problemfrit siden primo februar😊

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det troede jeg også ville være tilfældet hos os JohnLarsen - indtil strømfordeleren gik i aktion. Hverken han eller jeg er særlig kritiske - vi er fuld tilfreds med det absolutte optimale. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis