Hård eller blød fuge ved flisekant

Hej,
Jeg er pludselig blevet i tvivl om vi bør lægge en silikonefuge ved “nedgangen” til brusenichen. Hvad siger de kloge hoveder herinde? Har vedhæftet billeder, så I kan se hvad jeg snakker om. Det ligner i øvrigt at den ikke er 100% tæt, men det er svært at vurdere om det blot er overfladisk.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Derudover har jeg tilfældigvis lige opdaget, at jeg har brugt en silikonefuge i brusenichen som ikke er beregnet til natursten. Hvad gør jeg? Jeg har brugt den her https://www.bauhaus.dk/vadrumssilikone-sanitary-lysegra-300-ml-casco?srsltid=AfmBOopf4JNUdD_mlxSqxOHju9XTzPxjwcX9DH1IjkaSqC2BK4wEX4y9iyQ.
Vi har marmor i brusenichen. Vi har efterhånden boet her i 3-4 måneder og fugen ser stadigvæk pæn ud. Ingen misfarvninger eller lignende. Skal vi bide i det sure æble og få det skiftet af en professionel eller kan vi nøjes med at se tiden an?
Inden du gør noget, vil jeg anbefale du taler med en stenhugger først, eksempelvis Falke Granit i Hillerød. Dem har jeg gode erfaringer med.
Der er en hård fuge ved nedgangen på de billeder du viser efter hvas jeg kan se. Men den ser ud til ikke at være helt tilstrækkelig dækkende nogle steder.

Normalt anvender man de bløde fuger når to forskellige materialer støder mod hinanden - fx rundt om afløbet og mellem væg/gulv.

Så for nedgangen skal den hårde fuge dække. Da det må forventes det vil arbejde som mellem fliser på gulvet.

Mht den blide fuge du har brugt så synes jeg ikke jeg kan finde noget på Cascos hjemmeside omkring den ikke må bruges på natursten. Men ellers synes jeg du skal skrive til dem og høre. Byggemarkedern kan have - og har ofte - fejl i deres produktbeskrivelser online.
https://www.casco.dk/da/fugemasse/silikon/casco-sanitary-silicone.html

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 14-10-2025 00:45:30

Der er en hård fuge ved nedgangen på de billeder du viser efter hvas jeg kan se. Men den ser ud til ikke at være helt tilstrækkelig dækkende nogle steder.

Normalt anvender man de bløde fuger når to forskellige materialer støder mod hinanden - fx rundt om afløbet og mellem væg/gulv.

Så for nedgangen skal den hårde fuge dække. Da det må forventes det vil arbejde som mellem fliser på gulvet.

Mht den blide fuge du har brugt så synes jeg ikke jeg kan finde noget på Cascos hjemmeside omkring den ikke må bruges på natursten. Men ellers synes jeg du skal skrive til dem og høre. Byggemarkedern kan have - og har ofte - fejl i deres produktbeskrivelser online.
https://www.casco.dk/da/fugemasse/silikon/casco-sanitary-silicone.html

Ift. den bløde fuge, så har jeg lige snakket med Casco. Silikonefugen kan give en mørk skygge ved kanten, da nogle af olierne i produktet kan trænge ind i marmoren. Det er dog ikke noget, der på nogen måde påvirker tætheden af produktet. Det er altså udelukkende kosmetisk.

Vil du gøre noget yderligere ift. den hårde fuge ved nedgangen? Kan man bruge et produkt til at lappe de små huller?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis