Hjælp til udluftning of tilsætning af vand på gasfyr

Hej alle,

Jeg ville tilsætte vand til mit gasfyr, men glemte at lade vandet strømme gennem tilførselsslangen, før jeg satte den til. Da jeg først gjorde det, kunne jeg se, at det begyndte at dryppe langsomt fra fyret. Senere faldt trykket til under 0,5 bar, og gulvet på mit badeværelse er også koldt, selvom det plejer at være opvarmet.

Det drejer sig om et Bosch Condens 5000W A-anlæg.

Det var selvfølgelig ikke så smart, men her er min plan for at løse det:

1. Sluk for gasfyret og lad det køle af i 30 minutter til 1 time.
  2. Tilsæt langsomt nyt vand, indtil trykket stiger til 1-1,5 bar.
  3. Udluft systemet ved at åbne ventilen på en af radiatorerne, og placer en spand nedenunder for at opsamle vandet.
  4. Luk ventilen.
  5. Gentag trin 2-4, indtil det ideelle tryk er opnået.
  6. Tænd for fyret og nyd varmen.
Giver det mening, eller skal jeg kontakte en VVS'er for hjælp?

Mange tak på forhånd, og god dag til jer alle!

Mvh.Søren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo bare have lukket det luft ud du nu har fået fyldt på, så din fremgangsmåde virker omstændig.

Der er ingen grund til at slukke for fyret, og du skal udlufte på det højeste sted i nærheden af kedlen. Muligvis sidder udluftning direkte på kedlen.
Sandsynligheden for du har sendt luften ind i radiatorerne er, med mindre du har efterflyd med 25 m vandslange, lille.

Selvbygger med stort S. 
De nyere gasfyr har et særligt program, som de tilpasser udluftning - det viste en vvs-er mig dengang, men ellers tror jeg ikke der skulle være nogen problemer, med at gøre som ovenstående. 
Obs på at opvarmet vand udvider sig - og varmespiralen i VVB sikkert også skal udluftes. Det sker først når kedlen prioriterer  dette. 

Hej Superdiy og cdp,

Mange tak for jeres svar!

Jeg har fyldt vand på tanken og det virker til at have fungeret. Dog kiggede jeg også lidt nærmere på 'indmaden' af gasfyret og lagde mærke til at afluftningsventilen var godt kalket til. Er det normalt?
Der fandt du svaret på hvorfor du mister vand. 
Få skiftet luftudladeren. Den koster under 200 kr, og du kan sagtens selv skifte den.

Selvbygger med stort S. 
Ahh super - mange tak, det var dejligt at læse - god dag!
Annonce
Vil nogen af de følgende kunne bruges eller skal jeg finde en af samme model som den oprindelige?

De vil kunne fungere alle sammen, men vælg en med samme gevindstørrelse og retning. Dvs. nr. 3 duer ikke.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis