Må GU10-pære hænge direkte over brusekabine?

Hejsa

Jeg overvejer at få Philips Hue over min bruser og på badeværelset. Jeg kan dog læse mig til, at det må de ikke umiddelbart uden at være beskyttet imod vand/damp.

Så jeg har kigget på hvordan det er lavet  i min lejlighed nu. Her er det blot en normal GU10-pære der hænger uden beskyttelse over bruseren (det kan ses på billederne, hvordan de er sat op). Er dette lovligt/godkendt? De er vel ikke beskyttet imod vand/damp, når der ikke er noget i selve ophænget der beskytter dem yderligere imod vand/damp?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor højt over gulvet er lampen placeret og hvilken spænding er den tilsluttet?

fase
Lampen hænger 2 m 30 cm over jorden.

Jeg fandt følgende der hang oven over pæren. IP44 og 230 AC. Min opfattelse er dog at der skulle være beskyttelse af selve pæren?

Med den sorte ting oven over, er det så nok til at beskytte det nuværende setup? Og hvordan ser det ud, hvis jeg skifter pæren ud med en Philips Hue GU10?
Ved højde over 225 cm over færdig gulv så er der fri "leg" hvad angår 230v så hvis din højde er 230 cm så er alt fuldt ud lovligt 
Betyder det også, at det er sikkert?

Og vil jeg uden problemer kunne skifte pæreren med en Philips Hue GU10 eller er der en risiko ved dette?
Det er sikkert....men er det en gu 10 sokkel der sidder i spottet lige nu for det ligner det ikke
Annonce
Det var GU10-pærer der sad før jeg flyttede ind, og jeg har også skiftet nogle af dem til nye GU10-pærer, så det tænker jeg
Ja det er lovligt og sikkert da du ikek komerm i kontakt med lampen når den sidder der.

Sad lampen og lyste ind fra siden i høvedhøjde var det en anden sag og anden kraf til beskyttelse mod vand.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis