Bankelyd fra rør eller armatur når der bades

Når vi tænder for vandet (blandingsarmatur) i vores bruser, kommer der bankelyde (som næsten giver 'ryk' i bruserslangen).

Når vandet begynder at blive varmt, aftager bankelydene lidt (frekvensen bliver lavere) - og i det hele taget lader der til at være sammenhæng mellem (frekvensen af) bankelydene og hvor meget der er åbnet for det varme vand. Hvis vi skruer helt ned for det varme vand, så forsvinder lyden.

Nogen bud på årsagen?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit gæt er en dårlig kontraventil i blandingsbatteriet.

Søren O
Mange tak for hurtigt svar, Søren
Hvad gør jeg mon så - er det noget, jeg selv burde kunne klare, eller skal jeg have fat i en VVSer?
Det enkleste ville være at prøve med et andet blandingsbatteri, og se om problemet så var væk. Det er sikkert billigere at købe et nyt blandingsbatteri end at få en vvs-er forbi. Er det et standard blandingsbatteri er det ret enkelt at skifte.

Søren O
Kommer bankelyden kun ved brug af blandingsbatteriet i bruseren eller kommer bankelyden også ved at tappe varmt vand i f.eks. køkkenet? Hvis lyden er begge steder kunne det være kontraventilen i vandvarmeren.

fase
lyden kommer kun når der tændes for blandingsbatteriet i bruseren - ikke ved åbning af andre haner i huset
Annonce
StineBygger skrev den 12-10-2025 22:42:30

lyden kommer kun når der tændes for blandingsbatteriet i bruseren - ikke ved åbning af andre haner i huset

Så er fejlen sikkert, som Søren skriver, i blandingsbatteriet.

fase
Kender til disse banke lyde, kun fra det ​varme rør. Når der kommer varmt vand i rørene, udvider de sig, og disse banke lyde fremkommer, måske de slår imod en smal gennemføring. ​Eftersom de aftager/stopper når de er varme ​tror jeg ikke det har noget med ​blandingsbatteri at gøre. Som en politiker sagde; Lev med det 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis