dimensionering af vinduesoverligger til byggeri med let tag

Jeg bygger et kombineret (uisoleret) redskabsrum/drivhus, hvor taget bliver polycarbonat termoplader (afstand mellem spær - dimensioner 60 x 125) skal for disse plader være ca. 1 meter, og der er ikke fleksibilitet ift placeringen af spærrene).

Taget får en hældning på 6-8 grader. I den høje side har jeg to (termo)vinduer á bredde 113 cm (175 cm høje), og på den lave side har jeg to (termo)vinduer á 105 cm bredde (35 cm høje). Tagspærrene kommer, pga den manglende fleksibilitet ift. placering, ikke til at placeres lige over jamberne. 

Jeg er meget i tvivl om dimensionering af overligger henover disse vinduer. Har nogen her et godt råd?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hent app`en træbjælker så kan du selv regne dimensionen ud. 

Selvbygger med stort S. 
Mange tak for tippet! Det er da guld værd!

Den giver mig en højde på 120 mm (C18, 45 mm  bred) for overliggerne over vinduerne på den lave side - lyder det fornuftigt? :-)
(det er langt mindre 'voldsomt' end dét jeg kunne få ud af ChatGPT - og som jeg da heller ikke følte mig overbevist om var rigtigt)

Jeg bygger træskellettet i 45 x 95 reglar  - ville I lægge overliggeren dobbelt (der er jo netop plads til dette) - eller er det fuldstændig overkill?

Hvad med på den høje side - det kan jeg ikke regne på i appen, men der er vel lidt af vægten som 'rammer' den høje side også?

God aften! :-)
Ja, det lyder rigtig. Jeg ville have gættet på en 100 mm var nok.
Overlæggeren skal regnespå fuldstændig samme måde på den anden side.

Selvbygger med stort S. 
1000 tak for hjælpen Superdiy! :-)
lige et spørgsmål mere: kan overligger forlænges og fungere som toprem for hele langsiden - eller skal der toprem ovenpå overligger?
Annonce
Du kan godt bruge en 125 mm toprem som også fungerer som overligger.

Selvbygger med stort S. 
Tak for hjælpen, Superdiy! 
Kan det også fungere, hvis jeg dermed flytter overliggeren 15 cm op over øverste vindueskant, hvis bare der kommer en reglar eller andet ind lige over vinduet (og altså mellem vindue og overligger/toprem)?
StineBygger skrev den 13-10-2025 09:35:32

Kan det også fungere, hvis jeg dermed flytter overliggeren 15 cm op over øverste vindueskant, hvis bare der kommer en reglar eller andet ind lige over vinduet (og altså mellem vindue og overligger/toprem)?

Ja

Selvbygger med stort S. 
Perfekt - tak! Så kører vi :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis