Dobbelt korrespondance over to lysgrupper?

Hej,

Rent teoretisk, hvordan forbinder man dobbelt korrespondance over to lysgrupper?

Har lige erhvervet et hus fra slut 60erne (klassisk indretning med L gang), som der har to lysgrupper, som deler huset langs midten. Den ene lysgrupper hedder Stue, den anden hedder Køkken.

I sin tid, så er væggen mellem køkken og stue væltet.
Nu sidder der så 2 lampeudtag i køkkenet, som er koblet sammen på Køkken lysgruppen og så er der 3 lampeudtag i stuen, som er koblet på Stue gruppen.
Hvis man nu gerne ville have mulighed for at kunne tænde for lyset i køkkenet og stuen fra samme kontakt (krone afbryder / dobbelt korrespondance, hvis der skal være mulighed for endnu en kontakt at tænde på), hvordan gør man så i forhold til lysgrupper og faser? 

For skal faser og mellemledninger fra den ene gruppe, så ikke mødes i samme kontakt og evt. også i samme lampeudtag i forhold til føring af kabler og kan der så ikke opstå udfordringer med 2 faser fra 2 forskellige lysgrupper evt, bliver samlet og giver 400v?

Ved godt at det kun er en autoriseret elektriker, der må lave forbindelsen, men nu var jeg mere nysgerrig på, hvordan man tackler sådan en udfordring her.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest enkle vil være at flytte alle lampeudtag over på den ene lysgruppe. Et kiprelæ i stedet for korrespondance vil også gøre det enklere.

Søren O
Men hvis man nu flytter, lad os sige de 3 lampeudtag fra stue gruppen over på køkken gruppen, så begynder det jo at være 2/3 af huset, som er på den ene gruppe.

Hvis man derimod tager de to lampeudtag fra køkken gruppen og flytter over til stue gruppen, så er der ingen lampeudtag i køkkenet mere. 
Samt om man tager de 3 lampeudtag i stuen eller de 2 lampeudtag i køkkenet, så er de lampeudtag jo den videre fordeling frem til resten af huset.

Umiddelbart er der dog heller ikke to lys grupper fordelt til køkkenet, som jeg kan regne mig frem til ud fra den gamle eltavle. ​Så i princippet, burde der nok være flere lys grupper i hele hytten 😅
Hvis din fordeling af lampestederne er som du beskriver det, er du nødt til at få flyttet de to lampesteder i køkkenet over på gruppen til stuen eller omvendt. Du kan ikke have to grupper i samme afbryder. Hvis du vil have mulighed for at kunne betjene lampestederne samme sted og beholde dem adskilt, skal afbryderne monteres i hver deres dåse, der ikke har åbninger mellem de to. Læg lampestederne sammen på samme gruppe og brug evt. kiprelæer til betjening, hvis den skal foregå fra flere steder og det er vanskeligt at lave korrespondance.

fase
Det giver selvfølgelig god mening.

Hvis man bruger kip relæ, kan man så undgå at flytte lampestederne, og derved ikke få blandet faserne fra hver gruppe eller skal det stadig være opdelt i hver sin dåse?
Og hvad hvis der er stikkontakter under afbryderne?
Hovedløs skrev den 13-10-2025 04:41:17

Det giver selvfølgelig god mening.

Hvis man bruger kip relæ, kan man så undgå at flytte lampestederne, og derved ikke få blandet faserne fra hver gruppe eller skal det stadig være opdelt i hver sin dåse?
Og hvad hvis der er stikkontakter under afbryderne?

Hvis du vil have muligheden for at kunne tænde lyset i stue og køkken fra samme afbryder (krone eller korrespondance), er det nødvendigt at det sker på samme gruppe/fase. Kroneafbryderen kan kun tilsluttes en fase. Det udelukker muligheden for tilslutning af to grupper.

At have en dobbelt korrespondance med to faser, er også noget juks. Jeg kunne ikke drømme om at lave det. Hvis du vil have adskillelsen af grupperne, skal afbryderne være i hver sin dåse med adskillelse mellem dem.

Med hensyn til brugen af kiprelæer er det for at få valget mellem at lave korrespondance eller bruge afbrydere med fjedertryk. Det skal stadigvæk bruges adskillelse mellem grupperne.
Med hensyn til at have stikkontakter under afbryderne, vil stikkontakten blive tilsluttet den gruppe, som afbryderen er tilsluttet.

fase
Annonce
Tusind tak for ​svar ​og vejledning.

​Hvis jeg så har forstået det helt korrekt, så skal lampeudtagene på samme gruppe lige gyldigt, hvad løsningen ender ud i.
Problemet ved at lave din eksisterende installation om, er at stikkontakter i stue og køkken sikkert er trukket fra lampeudtag, og dermed bliver det en større operation, at lave det om.

Alternativt, så kan det laves trådløst.

Enten med noget fast som IHCWireless eller Shelly, eller med betjeningstryk til smartpærer (f.eks. Hue). Så er der ikke noget problem med sammenblandede faser. Fordelen herved er også, at du lettere kan lave separate tændinger, hvis du f.eks. ikke ønsker at alle lampeudtag skal tændes samtidig.
En lille anekdote fra min tid som elektriker:
Jeg blev sendt ud til et hus, og konen stod og tog imod mig og spurgte om jeg ikke gad hænge en lampe op, da hun havde spurgt sin mand gennem længere tid uden at han havde gjort det.
Jeg fik en lampe der skulle hænge i en gang. Lampen skulle skrues fast på loftet og dække for et gammelt lampeudtag.
Jeg løsnede lampeudtaget og så at der var en sand fuglerede af ledninger derinde. Jeg vidste jo hvad der var nul og tændledning (som var de eneste der sad i lampeudtaget), så jeg undersøgte lige hvad der var fasen, inden jeg slukkede for gruppen.
Så op på stigen og begynde at skille det ad.
BUM ! Så fik jeg et gevaldigt rap over fingrene da det viste sig at der var 2 grupper i samme udtag/dåse  
Det lærte mig ALTID at dobbelt tjekke alting inden jeg begynder at rode med det.

Derfor er det et totalt no-go at blande flere grupper sammen i samme dåse. Husk på at strøm/ledninger sidder i årtier i vores huse, og ingen kan huske hvad der er sket for 20-30 år siden.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Endnu en gang tusind tak for jeres fyldestgørende svar og ​hjælp!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis