Krog i loft, puds på forskalning

Jeg bor i en halvgammel lejlighed fra 1920erne. Loftkonstruktionen er,

puds på strå, som sidder hæftet på forskalningsbrædder som er banket på undersiden af nogle tværgående store bjælker. Derefter er der hulrum paa ca 10cm også er der banket forskalningsbrædder på oversiden af de tværgående store bjælker. Jeg ved ikke hver der er over dette lag, men jeg antager der er noget lerargtigt ogsaa overboens gulv.

Der har siddet en stor krog skruet direkte midt i rosetten, den har skruet direkte op i hvertfald de nederste forskalningsbrædder, men den er så lang jeg antager den også har skruet op i det næste lag forskalningsbrædder.

Problemer er nu, at jeg gerne vil have en større lampe op som vejer 13-14 kg. Og krogen har været moslet så meget at den ikke bider længere.

I forbindelse med at der er trukket rør er der ikke lukket helt af men jeg har nogle enkelte 10x10cm huller i pudset hvor jeg kan komme op og pille.

Jeg leder derfor efter en løsning hvor jeg kan sætte en ny krog op som kan bære lampen. Jeg havde til at starte med bare tankt mig at ligge et nyt forskalninsbræt på skrå over rosetten på de eksisterende forskalningsbrædder(så det nybræt dækker over flere brædder) og så bruge en m8 eller m10 indslagsmøtrik. Ville dette være en holdbar løsning eller hvad ville standard løsningen være?

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du tage et billede af situationen og sætte ind i et indlæg. Det ville gøre det nemmere, at give et svar.

fase
Jeg har lagt billeder til tråden.
Et bræt på tværs kan sagtens holde den lampe. Er lige nu i gang med nyt gulv på min overetage. Der har jeg gået rundt på samme type loftbrædder uden problemer, så tror slet ikke at et “tværbræt” er nødvendigt - og jeg vejer noget mere end 14 kg.

Søren O
Søren O skrev den 12-10-2025 18:46:43

Et bræt på tværs kan sagtens holde den lampe. Er lige nu i gang med nyt gulv på min overetage. Der har jeg gået rundt på samme type loftbrædder uden problemer, så tror slet ikke at et “tværbræt” er nødvendigt - og jeg vejer noget mere end 14 kg.

Tak for svar, lige for at være sikker. Kunne du gå rundt på de forskalningsbrædder som er sømmet op i undersiden eller mente du at du kunne gå rundt på de forskalningsbrædder som ligger oven på bjælker? Min udfordring er jeg kun har adgang til oversiden af de nederste forskalningsbrædder og ikke de øvre.

Efter at have fjernet gulvbrædder og gjort rent, har jeg lagt 2 lag gips for lyddæmpning og brandsikkerhed. Ja jeg har gået forsigtigt på loftbrædderne og har ikke hørt nogen mislyde.

Søren O
Annonce
Ok det lyder som om man ikke skal være bekymret. Jeg frygtede man skulle til at lave udveksling med bjælkerne.

Tak for svar.
Det første billede viser noget, der kunne ligne en gammel 700 dåse (en metaldåse til at montere et lampeudtag i). Hvis dåsen eller resterne af den sidder fast, kan du måske bruge de to ører med gevind til at sætte en krog fast i. De kabler, der vises på billedet skubbes op på loftet eller afisoleres, så ledningerne kan være i dåsen. Hvis du er heldig kan du måske finde et lampeudtag og en krog, der kan skrues fast på dåsen. Du skal nok besøge en installatør eller et sted, hvor der sælges brugte dele.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også