Badventilator

Hej

Jeg har netop købt et nyt hus, hvor der kun er ventilation uden elstyring. I vores nuværende hus har vi en ventilator, der tænder sammen med lyset. Jeg har dog lagt mærke til, at der findes modeller, som kan køre videre efter lyset er slukket – og først stopper, når luftfugtigheden er under et bestemt niveau.

Jeg er klar over, at installationen skal udføres af en elektriker, og det planlægger jeg selvfølgelig også. Mit spørgsmål går mere på det tekniske: De modeller, der kan indstilles efter fugtighed, skal vel have konstant strøm og kan derfor ikke blot kobles sammen med lyset – medmindre der sidder et lille relæ eller batteri i dem?

Jeg spørger, fordi der umiddelbart ikke er mulighed for fast strøm dér, hvor ventilatoren skal sidde, og det vil kræve ekstra elektrikerarbejde (og dermed flere udgifter). Det er derimod nemt at tilslutte til loftudtaget sammen med lyset.

Hvilke muligheder har jeg i den situation? Er det besværet og udgiften værd at vælge en model, der kører uafhængigt af lyset? Eller findes der ventilatorer, som kan køre et stykke tid efter lyset er slukket – uden at have fast strømtilslutning?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på, at der ikke er en fast fase i det udtag du vil bruge? Du kan ikke få efterløb på ventilatoren efter lyset er slukket, hvis der ikke er en fast fase. Tag et billede af ledningerne i loftudtaget. Det vil gøre det nemmere at rådgive dig.

fase
Jeg har ​nu fået målt og der er ikke fast fase i udtaget. Så det lader til jeg må nøjes med en der tænder og slukker med lyset.
Der er så kun to ledninger i udtaget.

fase
Hvis installationen er lavet med ledere i rør tager det ikke en elektriker mange minutter at få det lavet så det du ønsker kan lade sig gøre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er da rigtigt, men jeg er da slemt nervøs for, at der er trukket kabler i installationen, som gør det sværere at ændre installationen. Det er i mine øjne dårligt håndværk, men fuldstændig lovligt.

fase
S. Fabrin skrev den 15-10-2025 19:07:22

Det er da rigtigt, men jeg er da slemt nervøs for, at der er trukket kabler i installationen, som gør det sværere at ændre installationen. Det er i mine øjne dårligt håndværk, men fuldstændig lovligt.

På de nybyggede huse jeg har set på de sidste par år har der ikke været enkeltledere i rør men kun instalaltionskabler. Og de to underrentreperenører jeg havde fat i sagde at de slet ikke trak sådan noget mere det ingen vil betale for det merarbejde der er i det - så i nybug var det altid kabler. Og i ældre byggerier når der skulle udvides lavede de også udelukkende installationsnkabler indmuret. Der blev så også trukket 5 ledere. Men alligevel. Det er øv - men når prisforskellen er som den er så tror ej også mange private lægmænd er ligeglade. Der blev kun brugt rør til datakabler hos dem.
Men om det er det samme billede hos alle de firmaer der bygger nyt eller elektrikerer der renoverer ved jeg selvfølgelig ikke.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis