Rørføring (pex) i gammelt hus

Hej LDS

Jeg har købt en gammel ejendom  fra omkring 1900 hvor der skal foretages en del renovering ude og inde. Jeg skal bl.a. have udskiftet gamle varmerør til pex rør-i-rør. Nuværende rør ligger over sænkede lofter som skal væk. Billedet er fra stuen men det er sådan det er lavet hele vejen rundet i huset. Hvad er den mest optimale rørføring med pex?

1. Under gulve og op til hver enkelt radiator (jeg skal alligevel efterisolere gulve så kunne trække pex i samme omgang)
2. Over det uudnyttede loft - dvs. mellem spær og isolering - og ned til hver enkelt radiator
3. Indlagt i fræsede spor i væggene hele vejen rundt (vil jeg helst undgå )
4. Andre muligheder?

Hvad ville I gøre?

Mvh. Henrik

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke skal beholde gulvet er løsning 1 den bedste. ​De synlige rør laves ​selvfølgelig i stål.
Løsning 3 fungerer ikke i murede vægge da der kommer til at mangle isolering. Det er ellers det der giver den pæneste løsning.

Selvbygger med stort S. 
Løsning 1, selvfølgelig med vægdåser så der ikke er synlige rør.
Det er klart at du lægger det i gulve når de alligevel skal brydes op. Det skal så rilles ind i murstensvæggen op til en koblings dåse. Der går frem og retur ud til hver radiator. Der findes dobbelt koblings dåse, så man kan gå videre til en enkelt radiator mere fra en radiator.
Du starter med at hænge radiatorer op på væggen, montere det hele med termostat osv. Koblingsdåse fastgøres og muren ind, men du undlader at sætte vand på anlægget. Efter et par dage kan du tage radiator ned og sætte til side, så vægge kan pudses færdig og slutbehandles. 
Nu passer koblingsdåsen præcis så det er nemt at skrue radiator op igen inden ibrugtagning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super godt tip til montage - tak for det.
Hvis jeg bruger dobbelte koblingsdåser på fremløb og forbinder 5 radiatorer i kæde på den måde - hvad gør jeg så med retur? Kan jeg bruge dobbelt koblingsdåser der også og dermed lave en "returkæde"? Eller er det bedst at trække separate returrør fra hver enkelt radiator som løber hele vejen tilbage til fyret?
Når du alligevel har besluttet at bryde gulvet op for at efterisolerer, vil gulvvarme være det logiske valg. 

Gulvvarme fordrer en lavere fremløbstemperatur, hvilket giver større spillerum ved en eventuel udskiftning af varmesystemet. 
Annonce
Henrik_LDS skrev den 14-10-2025 23:30:10

Super godt tip til montage - tak for det.
Hvis jeg bruger dobbelte koblingsdåser på fremløb og forbinder 5 radiatorer i kæde på den måde - hvad gør jeg så med retur? Kan jeg bruge dobbelt koblingsdåser der også og dermed lave en "returkæde"? Eller er det bedst at trække separate returrør fra hver enkelt radiator som løber hele vejen tilbage til fyret?

Der skal trækkes en fremløb + retur til alle radiatorer som sløjfes videre til næste radiator.

Selvbygger med stort S. 
Her er en lille tegning af et 2 strengs anlæg..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg skrev "Der findes dobbelt koblings dåse, så man kan gå videre til en enkelt radiator mere fra en radiator."
Du kan bruge dobbelt koblingsdåser til videreførsel til 1  radiatorer uden at skulle beregne rørstørrelser m.m. Det skal være ens på frem og retur. 
Superdiy 
Du mener det sikkert rigtig men der skal frem og retur fra til første radiator, så dobbelt koblingsdåse og frem og retur til ​1 radiator mere. 
Hvis du vil lave flere i række så skal der laves beregning på rør og radiator størrelser. 
Tegning fra Je_ns viser flere radiatorer hvor der er samlinger i f.eks gulv. Ved koblings dåser skal alle rør op i væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis