Afløb - køkken til verden

På ejendommen har vi et hus fra 1766.
Lige uden for køkkenvinduet er der en en lille brønd med ildelugtende indhold. Og fedt i klumper tror jeg. Jeg tænker det er en fedtudskiller(som jeg intet ved om). Beboerne har i de godt og vel 10 år vi har boet her fået den renset et par gange.
Skal sådan en ikke renses/vedligeholdes jævnligt?
Den er gd stoppet, jeg har fået nogle større og mindre fedtklumper op, uden der er ok hul i systemet.
 Jeg skal have hul igennem senere i dag.
Til fremtidig vedligehold mangler jeg viden ud over hvad google kan hjælpe med.
Er bevidst om at den store omgang skal udføres af en certificeret kloakmand.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det septiktank eller offentlig kloak?

Der er mange måder at komme problemet til livs, og det er ikke hverken omkostningstungt eller besværligt såfremt vi kan styrere ind på årsagerne.
Det hedder en køkkenbrønd og udføres ikke mere, få den sløjfet.
den kan enten sløjfes eller skiftes ud med en rensebrønd
har du ikke andre rensemuligheder til kloakrørene er det an anbefale at der sættes en rensebrønd i stedet
Rantzau skrev den 12-10-2025 02:55:29

Er det septiktank eller offentlig kloak?

Der er mange måder at komme problemet til livs, og det er ikke hverken omkostningstungt eller besværligt såfremt vi kan styrere ind på årsagerne.

Det er til offentlig kloak.

Min plan er at få fat i en lang nok rensefjeder.
Jeg fik noget af fedtet løsnet/fjernet vha ​vandslange i går.

Når det er tilkoblet offentlig, skal køkkenbrønden sløjfes..
Det er ikke gør det selv arbejde, men skulle du alligevel komme til at lave det selv, går det nok også, bare du bruger de rigtige materialer.

Ellers grav det hele frit, så er det jo kun en lille opgave for en kloakmester..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 12-10-2025 09:45:37

Det er ikke gør det selv arbejde, men skulle du alligevel komme til at lave det selv, går det nok også, bare du bruger de rigtige materialer.

Ellers grav det hele frit, så er det jo kun en lille opgave for en kloakmester..

Kommer i tvivl om det er tilsluttet offentlig kloak. Angav det da der ikke er septiktank, og troede det var de to muligheder.

Kan den blot leve i sig selv, med udskillelse af fedt og nedsivning?

JohnLarsen skrev den 12-10-2025 10:22:04

je_ns skrev den 12-10-2025 09:45:37

Kommer i tvivl om det er tilsluttet offentlig kloak. Angav det da der ikke er septiktank, og troede det var de to muligheder.

Kan den blot leve i sig selv, med udskillelse af fedt og nedsivning?

kan den godt , men ikke lovligt

men er resten på offentlig , så få den da sluttet til
JohnLarsen skrev den 12-10-2025 07:54:26

Jeg og en hel del bekendte har ad åre haft rigtig god succes med en kloakrenser som man sætter på højtryksrenser. Selvfølgelig intet i sammenligning med en slamsugevogn men en god hjælp inden man ringer efter dem, og hvis maskinen kan yde tryk nok kan der også sættes forlængerslange på.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-10-2025 14:51:05

JohnLarsen skrev den 12-10-2025 07:54:26

Jeg og en hel del bekendte har ad åre haft rigtig god succes med en kloakrenser som man sætter på højtryksrenser. Selvfølgelig intet i sammenligning med en slamsugevogn men en god hjælp inden man ringer efter dem, og hvis maskinen kan yde tryk nok kan der også sættes forlængerslange på.

/BOFH 

Tak for forslag, den kendte jeg ikke. Har højttryksrenser, skal lige checke om koblingerne passer sammen.

Har i dag prøvet at få åbnet kanalen mekanisk, fra køkkenbrønden med retning mod vejen og en brønd jeg har fundet i højt græs uden for matriklen. Den har fire-fem tilløb hvoraf jeg tror to er fra os. Det er fristende at forsøge rensning derudefra og ind, men tror det bad man risikerer at få dernede når der går hul, er et jeg springer over.

Har med legetøjsspand fjernet vand så langt ned jeg kan, og har opdaget, kan kun føle dem, nogen regulære retvinklede blokke dernede. Hvad er det?

Hvis det trækker lidt, så kan du jo lukke vand i systemet og så kigge i brønden ude ved vejen. Men der skal tålmodighed til, for det tager forbavsende lang tid inde det kommer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis