Kan jeg opsætte ny dampspærre gennem/på loftrummet?

Jeg skal til at skifte loft til gips i samtlige rum i huset. Huset har et loftrum. Konstruktionen bliver som på billedet. Der er allerede spær, forskalling og isolationsbat mellem spærene.

Skal jeg sætte dampspærre ind i hvert rum ifm. at jeg skifter til gipsloft eller kan jeg gøre det oppe på loftrummet? Tage alt isolering ud, lægge ny dampspærre og fylde nu isolering på?

I dag er det et tyndlag 9mm gips og alukraft mellem forskalling og gipspladen. Alukraften er ikke tæt.

Gør jeg det gennem loftet vil den nye ​dampspærre være mellem spærene, ovenpå ​forskallingen.

Jeg er ikke sikker på at jeg laver ny forskalling ifm. gipsloftet, hvis det er relevant info.

På forhånd tak.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være en dårlig og meget besværlig løsning. Du sætter bare dampspærre direkte under forskalling. Elinstallation skal så forbedres med luft tæt Pl dåse.
Det vil ikke være sandsynlig at forskalling sidder som den skal i forhold til pladestørrelse m.m. 
Jeg ville vælge 1 lag fibergips.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 11-10-2025 23:41:38

Det vil være en dårlig og meget besværlig løsning. Du sætter bare dampspærre direkte under forskalling. Elinstallation skal så forbedres med luft tæt Pl dåse.
Det vil ikke være sandsynlig at forskalling sidder som den skal i forhold til pladestørrelse m.m.
Jeg ville vælge 1 lag fibergips.  

Tak for svar. Hvad får dig til at hælde mod 1 lag fibergips? Er det for at undgå at skifte forskalling?

De gør det i den her video: https://www.youtube.com/watch?v=x72MSnPxnYw
Jeg kan slet ikke forstå hvorfor dampspærre skal op imellem bjælker i dette tilfælde. Når nu du skal sætte nyt loft op så er det da 10 x nemmere og mere effektiv bare at sætte dampspærre op på normal vis under forskalling. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
​Jeg har indvendige gasbeton vægge, som jeg ikke kan få dampspærre henover. Så tænker det står blottet hvis det ikke klares oppefra?
Normalerweise klæbes dampspærren med folieklæber til topkant af væg hele vejen rundt.
Loftbeklædningen dækker den afskårne kant.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også