Ældre stenhøj 500ltr 7,5kw kompressor, mangler hjælp til at lave strøm

Hej LDS

Jeg har erhvervet mig en ældre Stenhøj kompressor, som jeg har sat i stand. Det sidste jeg mangler for at have en kompressor der virker, er strømmen, som jeg ikke aner noget om. Jeg har forhørt mig hos nogle el hjemmesider, som skriver jeg skal have:
https://www.elvvs.dk/p/automatisk-stjerne-trekantsstarter-7-5kw-230v-ip54-422003/?gad_source=1&gad_campaignid=20198561890&gbraid=0AAAAAD-zTk1yLg3iek8CQdQa5VGS5ciD6&gclid=Cj0KCQjwgKjHBhChARIsAPJR3xeO_ek7VXpk8OzkReJpOlyMrdj258WslS8ejqfFNe3K9jz9hbjgUUEaAiTQEALw_wcB
og ikke denne:
 https://www.elvvs.dk/p/iskra-magnetbetjent-motorvaern-15-20a-400v-426769/

Men jeg har også ven, som arbejder med elmotorer, som har lavet en tegning og sendt hvad jeg skal købe - se vedhæftet billede

Jeg har dog også læst en masse indlæg her på siden og på nettet, som forvirrer mig om hvad det rigtige at gøre er. Derfor ønsker jeg jeres input, om den bedste/billigste løsning på mit problem, kunne være. Typeskiltet på motoren er lidt slidt, men håber i kan se ​hvad der står

Tak!
Hilsen forvirret klejnsmed
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nok nødt til at bide i det sure æble og købe stjerne/ trekant igangsætteren. Det, det din ven har tegnet, er ikke en stjerne/ trekant igangsætter, men en direkte start. Hvad han har anbefalet af komponenter, viser du ikke.

fase
Når nu kompressoren starter uden tryk (pressostaten er med luftudladning), vil man så ikke kunne starte kompressoren på en træg 16 amp. sikring? Ved godt at startstrømmen er 6-8 gange større end “driftstrømmen”, men det varer jo kun nogle få sekunder. Stjerne trekant starteren bruger længerd tid til at starte op, og kommer til at arbejde med lidt “modtryk” fra kompressoren.

Søren O
Det er ikke optimalt at bruge DY starter på kompressor. Den skal i hvert fald kobles sammen med en afblæsnings magnetventil, som holder afgangsrøret (fra kompressor og ned til tanken ) trykløs indtil trekant Y relæet slår til 
Det er billigere og mere enkelt at bruge en softstarter. LINK  Den skal også kombineres med Afblæsnings ventil som er aktiv indtil End off cyklus relæ slår fra. 
Men hvis du har almindelige gammeldags smelte sikringer, og ikke for lang lkabel så kan det sagtens være at det kan køre på almindelig motor værn relæ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis