Hvilken mørtel til tagsten (tegl) der er blæst af

Hej forum medlemmer

Jeg skal sætte en tagsten der er blæst af fast på taget igen, den har siddet på kanten af taget (tæt på toppen på vedhæftede billede). Hvilken mørtel skal jeg bruge til at sætte den fast igen (aner intet om mørtel og chatgpt skriver bare tagstensmørtel hvilket tilsyneladende ikke findes, synes heller ikke beskrivelserne af diverse mørtel giver mig nogen indikation om den type anvendelse, f.eks på jem&fix hjemmesiden)

Tak!

Mvh
Peter
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et nærbillede vil gøre underværker.
Tak for svar :-) Kan jeg desværre ikke lige skaffe - det er min fars hus der ligger langt herfra og han kan ikke gå op på en stige. Jeg skal derhen i morgen for at prøve at fikse det.
Da udhænget er af træ tænker jeg ikke der er behov for mørtel
Du burde bruge kalkmørtel med fæhår, men da det kun er en enkelt tagsten ville jeg nok bare vælge en tagstens klæbemasse til din fugepistol. Det findes i rør/brun farve. 

Søren O
Tak for svar allesammen. Tror jeg prøver Dana Lim 525 tagstensklæber så 👍
Annonce
Jeg har haft god held med at tage stenene af en efter 1, Bore hul oppe øverst, altså der hvor tagstenen over dækker. Så sætter jeg en skrue ned i træet under. Det ligner at det er træ i gavlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg læner mig op ad "elmands" forslag, men et nærbillede vil bestemt ikke skade. 
Klik på billedet og zoom ind 
Tak - faktisk en god ide - havde ikke lige tænkt på at huller/skruen ville være dækket for vand af den anden sten ;-), men lavede det i går med den klæber og det gik vist fint. Næste gang bruger jeg metoden med skruen eller en kombi. Tak allesammen!

Mvh
Peter
Jeg er klar over at det er lavet, men for andre som søger på samme problem:
Der hvor det med skruen har virket er et hus fra 1950`rne Her er tagsten sat fast med et stykke ståltråd under stenene.
Ude i udhæng er de tråde efterhånden rustet væk så stenene lå faktisk løse. Enhver storm fik så de yderste til at rasle ned ad taget. Jeg tog så hele vejen rund med den metode, og det har holdt til stormene siden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis