Skimmel undertag, forbedre udluftning

Hej alle

Vil lige høre om der er nogle gode råd til hvordan jeg bedst forbedrer udluftningen på vores loft.

Det er et 15 år gammelt hus med 25 grader taghældning og uden udhæng. 
Der sidder 2 ventilations studser (øverst og nederst) mellem hvert spær i et diffusionsåbent undertag.
Skal nok passe at der er 1/500 af arealet til udluftning.

Over tiden er der kommet skimmel på undertaget som nu er ved at blive renset af. Ifølge en byggesagkyndig ikke noget der betyder noget, men vi vil hellere undgå det. (Der lugter ikke fugtigt eller jordslået og der er intet i træværket).

Nederst ved tagfoden er der ingen spalte til udluftning, og det er umiddelbart ikke til at åbne op dernede, så jeg tænkte på at sætte nogle flere ventilations studser i.

Er der en bedre løsning?, og betyder det noget at sætte f.eks, en ekstra studs i for hvert spær? (Skal forståes således at jeg er i tvivl om man kan lave for meget udluftning)

Hvis jeg sætter flere studser i, er det så bedst øverst eller nederst, eller måske i midten? (de eksisterende sidder øverst og nederst)

På forhånd tak for svar

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er studser øverst og nederst i alle fag og i begge sider af taget er ventilationen fin, hvis der alligevel kommer overfladisk skimmel er det ssv pga for meget varm fugtig luft der kommer op i tagrummet nede fra boligen.

Dvs bedst måde at forbedre tilstanden er at kigge på tætheden af dampspærre, tætheden ved gennembrydninger af dampspærren, tæthed og isolering ved loftlem, tæthed ved ventilationskanaler mm.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for svar BOFH.

Som du nævner er der studser øverst og nederst i alle fag og i begge sider af taget. 
Huset blev blowertestet uden problemer da det var nyt, og skimlen er kommet lige så langsomt over mange år, så er ikke sikker på at det er en utæthed. 

Som jeg forstår dig vil det ikke hjælpe med yderligere udluftning? Så må jeg i gang med detektivarbejdet efter fugtkilder
Det kan være loftslem som du ikke lukker, eller so ikke er tæt. Helt tæt kan den aldrig blive men nogenlunde. Mange steder er lemmen lukket fordi den fylder, men hvis en sidder i garage eller lignende så står de nogen gange åbne.
Den hvide skimmel ses ofte og har ingen betydning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej

Tak for forslag. Loftslemmen er i garagen. Altid lukket.

Er ikke med på hvad du mener med hvid skimmel.
Skimmel på vores undertag ligner dette (billede lånt fra internettet)

Du kan vaske det af, men som Erik skriver er det harmløst.

/BOFH 

Annonce
Dette er et billede af vores undertag. Kan man ud fra dette se om det er hvid skimmel som er harmløs?
Størstedelen er bare akkumuleret skidt, som du selv skrev er det noget der er kommet lige så stille ad åre. Humlen er at man ikke kan forhindre det fuldstændig eftersom skimmelsporer findes naturligt i luften, nogle af dem sætter sig på undertaget og hvis det er en lummervarm periode med høj luftfugtighed er det muligt for sporerne at etablere sig i den periode.

Så det er bare at få det vasket ned med noget rodalon, undertegnedes undertag i tidligere hus var 22 år gammelt (og så værre ud!) -og blev vasket ned med gulvmoppe og rodalon et par år inden vi solgte og der er nåede også at komme små pletter igen hist og her.

/BOFH 

Mange tak for svar. Jeg tror bare jeg vasker det af og ser hvor hurtigt det kommer igen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis