Ukendt rør

Hej

Er ved at få pudset soklen og i den forbindelse stødt på et metalrør, der går ind gennem soklen. Videre ind i krybekælder og så bl.a. til en samling som på billedet. Men jeg har svært ved at tilgå den videre føring.

Er der nogen, der kan gennemskue, hvad det er?
Det er ligesom der er to rør? Og de er “hårde”, altså metalkappe.

Jeg tvivler på det er i brug.
Mit bedste bed er et gammelt telefonkabel, i kabelkanal. Det kommer ind ca. samme sted som et “nyere” telefonkabel.

Håber der er nogen, der kan hjælpe med at opklare.

På forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner kobberrør fra en olietank ind til oliefyret

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det kunne også sagtens være fra en gammel olietank.

Men er det ikke underligt, at rørene kører i kabelbane forbi fyrrummet og ind under gulvet i huset?

Samlingen her er under gang/gammelt køkken, men her har man vel ikke brugt olie?
Helg enig med Jens. I de første år med oliefyr havde msn nåde frem/ og retugledning yil oliefyr. Det gav doc nogle problemer med olieforurening, hvis returrøret ikke var helg tæt.

Søren O
DG10 skrev den 08-10-2025 11:38:08

Ja, det kunne også sagtens være fra en gammel olietank.

Men er det ikke underligt, at rørene kører i kabelbane forbi fyrrummet og ind under gulvet i huset?

Samlingen her er under gang/gammelt køkken, men her har man vel ikke brugt olie?

Prøv at skrue samlingen fra hinanden, har de været brugt til fyringsolie, kan du stadig lugte det, og måske løber der også lidt olie ud, så sæt et bakke under til opsamling. 

Vi prøver igen, i morgen --
OK. Tak for svar, begge.

Der har været en “nyere” tilgang fra olietank, så denne har måske været den oprindelige.

Jeg fjerner så meget jeg kan af røret.

Er det en god måde at “lukke” røret udenfor.  Skal det bare bøjes eller skal man gøre andet? Der er en gammel afblændet olietank nedgravet. Bør jeg fjerne røret helt hent til den?
Annonce
Du kan skære rørene over, klemme dem flade og bukke dem. Så er de lukkede. Hvis du vil fjerne dem helt, graver du dem op helt hen til tanken.

fase
Hvis der er en olietank, er det bedst at få den fjernet. Du kan se på husets BBR om der registret tank på adressen. https://bbr.dk

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis