Traditionelt selvbærende plankegulv?

Er det bare mig eller er der bare få forhandlere af rigtige plankegulve? Synes det meste jeg kan finde er såkaldte "massive" gulve som jo ikke er rigtige planker men noget fusk med et tyndt slidlag limet oven på noget andet.

Vores hus har originale fyrplanker fra 1930erne, men er godt slidt flere steder og kan ikke slibes mere. Det er desuden også skævt og bulet. Jeg kunne godt tænke mig at ligge noget hårdt gulv fx 22 mm eg eller tykkere i 130 eller 160mm bredde. Det drejer sig om stueetagen med fuld kælder under så skal monteres på strøer.

Nogen forslag til et sted med gode priser? Er der andre hårde træsorter der er værd at overveje? Hvordan med den gamle isolering i etageadskillelsen skal jeg udskifte med noget mere moderne? Der er lerindskud i nu (tror jeg).
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forhandlere af massive plankegulve findes, men det koster det blå ned fra himlen.

Jeg køber planker som blokvarer direkte fra savværkerne til en brøkdel af hvad byggepusherne forlanger.  
Ok det var ikke mange svar. Men tak for tippet omkring savværkerne Rantzau. Så vidt jeg kan se er der flere savværker der kan levere gulvplanker i forskellige sorter uden de reklamerer for det når man søger på google.

Et masivt plankegulv i eg vil hvis det skal være i bare nogenlunde lange længder koste spidsen af en jetjager. ( + 1.000 kr/m2)
Et lamelopbygget gulv med 6 mm slidlag vil i et alm hus, efter min mening holde længere end resten af huset. Det har ikke noget med fusk at gøre. Det er derimod bæredygtig brug af materialerne.

Selvbygger med stort S. 
Et lamelgulv koster stadig kassen og er ikke nødvendigvis mere bæredygtigt i forhold til massive gulve.

Sidste gang jeg købte lagrede blokvarer i 2018 fra savværket (1x8") til et plankegulv, kostede de ca. kr.110 m2.
Rantzau skrev den 03-11-2025 15:29:19

Et lamelgulv koster stadig kassen og er ikke nødvendigvis mere bæredygtigt i forhold til massive gulve.

Sidste gang jeg købte lagrede blokvarer i 2018 fra savværket (1x8") til et plankegulv, kostede de ca. kr.110 m2.

Ja det koster stadig kassen, men 2-300kr mindre pr. m2 er noget de fleste gerne tager med.

Der er sket meget med prisen på træ siden 2018. Selv hvis man køber nyfældede stammer selv og skærer op kan du ikke lave masive gulvbrædder i eg til under 300kr/m2. Læg dertil de skal lagres længe før de kan skæres op, er nok til de fleste dropper tanken.

Selvbygger med stort S. 
Mit priseksempel var for nåletræ. Eg koster naturligvis mere, men der er stadig en pæn sjat at spare ved at købe direkte fra savværkerne.

De fleste savværker har en løbende produktion at bygningstømmer. Det er kun når der er ledig kapacitet de skærer eg op, og meget er lagret så det er ikke altid nødvendigt at lagre selv.

De fleste savværker køber til lager af skovejerne når prisen er gunstig. Det gælder både danske og udenlandske skovejere. 

Bemærk at blokvarer købes som beset og tages ikke retur når træet først har forladt savværket, derfor handles blokvarer sjældent på nettet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis