Fugtig isolering og kældervæg

Vi har en tilbygning fra ‘97 med høj kælder, der er bygget ind i terræn. Bagerste del af kælderen er soklen på det oprindelige hus, som der så er kommet en understøttelse på. Udenpå soklen er der bygget et træskelet med gipsvæg og isolering direkte mod fundamentet.

Vi har lige opdaget, at bagerste del af isoleringen er våd, da der var synlig mug på væggen bag en seng.

Betonvæggen er fugtig – dog ikke øverste del, der er den pudsede del af den originale sokkel på huset.

Jeg har ingen mulighed for at tjekke, om der er fugtspærre på bagsiden, men jeg tvivler lidt. Derimod ser det ud til, der er små huller i betonen.

Kan det være derfra, fugten stammer, eller kan der have været vand i hulmuren på den originale mur ovenover, som er trukket ned gennem soklen og endt i isoleringen?

Det ser også ud til, at fugten stopper længst ude til højre, men der er endnu et værelse på den siden som potentielt også ser ligesådan ud.

Vi har genvex og varme i kælderen, så det er ikke fugtigt.

Forsikringen er kontaktet, men jeg kunne godt bruge input fra andre også.

Mvh
Lars
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ikke usædvanligt, nærmest et klassisk eksempel på hvorfor man for mange år siden er holdt med at bygge med organiske materialer i kælder. Isoleringen holder på fugten og gipsen danner skimmel.
Al forsatsvæg i træ og gips skal pilles ned og renses af. Herefter sættes ny indvendig væg af ytong/multipor som pudses.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er vel ikke usædvanligt, nærmest et klassisk eksempel på hvorfor man for mange år siden er holdt med at bygge med organiske materialer i kælder. Isoleringen holder på fugten og gipsen danner skimmel.
Måske ikke – i min naivitet troede jeg bare, man byggede bedre i 1997 😅

Al forsatsvæg i træ og gips skal pilles ned og renses af. Herefter sættes ny indvendig væg af ytong/multipor som pudses.
Tak, det må jeg hellere få sat i gang.

Mvh
Lars
silkjaerdk skrev den 07-10-2025 08:20:40

Måske ikke – i min naivitet troede jeg bare, man byggede bedre i 1997 😅
Det kan man sige eftersom problemet var kendt allerede i 70'erne. Tror heller problemet er særligt stort i jeres tilfælde - hvis de vægge har stået der siden 97 uden problemet i udtalt grad har manifesteret sig, så har de vægge udtjent deres værnepligt, især set i lyset af varmere og mere fugtigt vejr og stigende grundvandstand mange steder i landet.
Hvis der ikke er målt fugt er det heller ikke noget der giver anmærkninger på en tilstandsrapport jvf sik.
Som det er nu handler det om at få det bedste ud af situationen og få fjernet alt det organiske og bygget op igen i uorganiske og diffusionsåbne materialer, samt selvfølgelig at få kigget på de ventilationsmæssige forhold i kælderen generelt. Der er masser af tråde ifm alle emner og problematikker her på sitet.

/BOFH 

Tak for svaret.

Nu har jeg fjernet det hele og læst en del herinde om efterisolering af vægge. Jeg har ingen mulighed for at komme om bag ved soklen, så min umiddelbare tanke er at sætte 6 cm multipor udenpå væggen, men jeg bør nok udjævne væggen inden. Billedet viser hvordan væggen består af mursten (ind mod huset, hulmursisoleret), pudset sokkel i fundablokke (ind mod isoleret gulv + klappelag), sokkel fra 1967 og til sidst ny sokkel fra 1997.

Det sidste stykke ser ud til at være en anelse fugtigt konstant (der var et lag murpap mellem den del og isoleringen, så det har nok set sådan ud siden 1997).

Jeg kan læse mig frem til, at det vil være godt med hydraulisk pudsemørtel, fx den fra Weber (35/65/500 0-2 mm), og lade det tørre før jeg bygger den nye væg op.

Det skal siges at vi har mekanisk ventilationsanlæg i hele huset samt indblæsning og udblæsning i begge kælderrum, så luften skiftes ud konstant.

Lyder det helt ved siden af?

– Lars
Det lyder fint. Normen i kælder er hydraulisk kalkmørtel men til at jævne soklen kan du også bruge en alm bakkemørtel 0-8 med ganske lidt cement (1:20) og så pudse udenpå den nye væg med kalkmørtlen evt som indfarvet. Husk iøvrigt at spartelmasse og acrylmaling er no go i kælder ift finish.

Multipor er ret blødt så hvis der skal hænges noget tungt op eller du ønsker det mere skruefast så overvej skamowall, koster dog lidt mere.

/BOFH 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også