Fundament letklinker/støbemix/cement/vand

Hej! Jeg er ny herinde og søger måske mest erfaringer og gode råd... 

Jeg er i gang med at bygge et enfamilies træhus med sedumtag (wuhu) Al materiale skal i den forbindelse bæres 2 etager, 400 meter, hvorfor jeg tænker at bruge letklinkernødder (leca) som tilslag til mit randfundament.

Jeg har en dimensionerende linjelast på 12kN/m for fundamentet, hvilket jo er tæt på ingenting, hvis jeg dimensionerer mit fundament 200mmx700mm (+400mm letklinkerblokke til sokkel) og bruger 8-16mm støbemix, vil der så være noget i vejen for nedenstående blandingsforhold?

1 cement, 2 leca, 4 støbemix

Jeg kan simpelthen ikke regne mig frem til at det ikke skulle fungere, men jeg håber der er nogen med lidt mere erfaring end mig der kan pege på eventuelle faldgruber..

Der kommer 2 styks y-16 stål i bund og top.

Med venlig hilsen
:) 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor er det du vil bygge siden der kan der værre 400 m til nærmeste kørevej?

At skulle flytte 20T beton 400 m med håndkraft er en håbløs opgave med mindre du har 30-40 medhjælpere, så overvej lige om ikke der er en bedre løsning.

Selvbygger med stort S. 
Ja, slæbeopgaven er hvad den er.. det er heldigvis kun 90 m2, så en weekend og lidt lange arme er at forvente... men det er bedre end da det gamle hus skulle op :,)

Jeg har kigget i lidt forskellige punktløsninger, skruer, stålremme, men intet er særlig spændende økonomisk eller fugtteknisk.. deraf kom jeg på den sænkede Mpa ved at have leca som tilslag.. men jeg har ikke lige kunnet finde nogle erfaringsblade på det..

Heads up, du skal under ingen omstændigheder bruge coatede leca nødder - de flyder angiveligt ovenpå.
Svigerfar har nævnt han havde det problem.
Saint goban har et produkt de selv beskriver som tilslag: https://www.saint-gobain.dk/weber/produktoversigt/leca-0-4-mm-01000#anvendelse">https://www.saint-gobain.dk/weber/produktoversigt/leca-0-4-mm-01000#anvendelse
De gange jeg har støbt med Leca, brugte jeg blandingsforholdet 1:8 uden andet tilslag. Det fungerer perfekt til bindingsværk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis